Grupa Arctic Paper umacnia pozycję rynkową

Arctic Paper S.A., drugi co do wielkości, pod względem wolumenu produkcji, europejski producent objętościowego papieru książkowego oraz jeden z wiodących producentów graficznego papieru wysokogatunkowego w Europie, wypracował w I półroczu 2013 roku przychody w wysokości blisko 1,6 mld zł oraz wynik EBITDA sięgający 35,7 mln zł. Grupa odnotowała stratę na poziomie wyniku operacyjnego w wysokości 28,2 mln zł oraz stratę netto w wysokości 43,9 mln zł (wyniki bez uwzględnienia trwałej utraty wartości aktywów niefinansowych AP Grycksbo).

Arctic Paper S.A., drugi co do wielkości, pod względem wolumenu produkcji, europejski producent objętościowego papieru książkowego oraz jeden z wiodących producentów graficznego papieru wysokogatunkowego w Europie, wypracował w I półroczu 2013 roku przychody w wysokości blisko 1,6 mld zł oraz wynik EBITDA sięgający 35,7 mln zł. Grupa odnotowała stratę na poziomie wyniku operacyjnego w wysokości 28,2 mln zł oraz stratę netto w wysokości 43,9 mln zł (wyniki bez uwzględnienia trwałej utraty wartości aktywów niefinansowych AP Grycksbo).

Na słabsze od osiągniętych w tym samym okresie 2012 roku wyniki finansowe wpłynęła przede wszystkim trudna sytuacja w branży i osłabienie popytu na wysokogatunkowy papier graficzny w Europie, przekładające się na spadek cen, jak również niekorzystne różnice kursowe, przede wszystkim silna pozycja SEK wobec EUR i USD.

Z uwzględnieniem dokonanego na dzień 30 czerwca 2013 roku odpisu z tytułu utraty wartości aktywów niefinansowych AP Grycksbo w wysokości 66,6 mln zł, wynik operacyjny po I półroczu wyniósł -94,8 mln zł, a wynik netto: -97,9 mln zł. Dokonane odpisy mają charakter księgowy i nie wpływają na bieżącą działalność operacyjną Grupy.

Reklama

W pierwszej połowie 2013 roku popyt na wysokogatunkowy papier graficzny w Europie był niższy o 7,7 proc. W tym samym okresie Arctic Paper stracił tylko 1,6 proc. wolumenu sprzedaży, zwiększając tym samym swój udział w rynkach w całej Europe.

Wykorzystanie mocy produkcyjnych Grupy Arctic Paper spadło w II kwartale tego roku do 90 proc. z 98 proc. w I kwartale, jednak w całym I półroczu 2013 roku kształtowało się na poziomie 94 proc. Średnie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w okresie ostatnich 12 miesięcy wyniosło około 95 proc.

Zarząd kontynuuje rozwój dotychczasowej strategii, by sprostać długoterminowym trendom rynkowym. Grupa zamierza zintensyfikować swoje działania sprzedażowe oraz rozwój produktów papierów niegraficznych, a także zwiększyć wysiłki mające na celu racjonalizację kosztów i optymalizację oferty produktowej. Prowadzone na bieżąco inwestycje mają przyczynić się do poprawienia zyskowności, jakości oraz elastyczności działania.

W I półroczu 2013 roku Grupa wypracowała przychody wyższe o 19,3 proc. w porównaniu z I półroczem ubiegłego roku. Ze względu na nabycie Grupy Rottneros w grudniu 2012 roku, przychody i koszty tej Grupy od 1 stycznia 2013 roku są ujmowane w skonsolidowanym rachunku zysków i strat Grupy Arctic Paper. Przychody ze sprzedaży produktów Grupy Arctic Paper bez uwzględnienia przychodów Grupy Rottneros wyniosły w pierwszym półroczu 2013 roku 1,26 mld zł i były niższe od przychodów z pierwszego półrocza 2012 roku o 66 mln zł, czyli 4,9 proc. Związane to było ze słabszym popytem na europejskim rynku wysokogatunkowych papierów graficznych, który zaowocował spadkiem poziomu zamówień na rynku o 7,7 proc. oraz presją na obniżkę cen.

Warto podkreślić, że Arctic Paper stracił w tym czasie zaledwie 1,6 proc. swojego wolumenu sprzedaży papieru, choć nie udało się uniknąć wpływu trudnej sytuacji rynkowej na ceny produktów oferowanych przez Grupę.

Wynik operacyjny skorygowany o jednorazowe transakcje związane z utratą wartości aktywów niefinansowych wyniósł w pierwszym półroczu 2013 r. -28,2 mln zł, w porównaniu z 31,1 mln zł w analogicznym okresie 2012 roku. Głównym powodem takiego spadku był efekt zmian cen oraz różnice kursowe (-76,2 mln zł), jak również niższy wolumen sprzedaży (-21,2 mln zł). Częściowo zostało to zrównoważone przez pozytywny wpływ kosztu własnego sprzedaży +47 proc. (spowodowany głównie niższym wolumenem). Koszty sprzedaży, ogólnego zarządu i inne wywarły pozytywny wpływ +2,6 mln zł. Wpływ Rottneros na wynik operacyjny w analizowanym okresie był negatywny i wyniósł -10,8 mln zł.

Na wyniki szwedzkich papierni Arctic Paper negatywny wpływ miała silna pozycja SEK wobec EUR i USD, co miało konsekwencje w postaci niekorzystnych różnic kursowych. Kombinacja kilku czynników: zredukowany tonaż, minimalnie obniżone ceny i negatywny wpływ kursów kluczowych walut przyniosły w efekcie znacząco niższe przychody ze sprzedaży na tonę. W pierwszym półroczu 2013 roku spadły o 4,7 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

Przychody ze sprzedaży Grupy Arctic Paper, wypracowane przez papiernie Grupy (bez uwzględnienia Rottneros), w II kwartale 2013 roku wyniosły 574 mln zł, co stanowi spadek o 12,7 proc. w porównaniu do I kwartału 2013 roku oraz spadek o 9,3 proc. w porównaniu do II kwartału 2012 roku. Narastająco przychody za 2013 rok osiągnęły 1,26 mld zł i były niższe w porównaniu z ubiegłym rokiem o 6,3 proc.

Przychody na tonę sprzedanego papieru wyrażone w PLN wyniosły w II kwartale 2013 roku 3,13 tys. zł, co stanowi spadek o 2,8 proc. w porównaniu do wyniku osiągniętego w I kwartale 2013 roku oraz o 5,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Narastająco przychody na tonę sprzedanego papieru wyniosły 3,17 tys. zł i były o 4,7 proc. niższe niż w I półroczu 2012 roku.

W II kwartale 2013 roku Grupa Arctic Paper zanotowała spadek wolumenu sprzedaży w porównaniu do II kwartału 2012 roku o około 3,8 proc. oraz o 1,6 proc. narastająco rok do roku. Wolumen sprzedaży w II kwartale 2013 roku wyniósł 183 tysięcy ton, a w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 roku 388 tysięcy ton.

I półrocze tego roku, a zwłaszcza II kwartał, był wyjątkowo trudnym okresem dla całej naszej branży - popyt na wysokogatunkowy papier graficzny na rynkach europejskich był nadal niski i przełożył się na spadek zamówień w branży o blisko 8 proc. Dzięki naszym aktywnym działaniom sprzedażowym udało nam się częściowo zniwelować wpływ tej sytuacji na nasz wolumen sprzedaży, w efekcie spadek przychodów ze sprzedaży papieru w przypadku Arctic Paper wyniósł tylko około 1,6 proc., co oznacza, że zwiększyliśmy nasze udziały w europejskim rynku papieru. Jednocześnie nie udało nam się uniknąć wpływu trudnej sytuacji rynkowej na ceny produktów oferowanych przez Grupę. Na nasze wyniki wpływ miały także niekorzystne różnice kursowe, przede wszystkim silna pozycja SEK wobec EUR i USD. Kontynuujemy rozwój dotychczasowej strategii, by sprostać długoterminowym trendom rynkowym. Główne zmiany zamierzamy wprowadzić w obszarze produktów z segmentu commodity. Arctic Paper będzie wzmacniał swoją pozycję na dojrzałych lecz zmniejszających się rynkach, głównie w Europie. Będziemy zwiększać zorientowanie na klienta oraz kontynuować strategię marki przy pomocy naszych papierni oraz silnych sił sprzedażowych. Zasadę koncentracji na rynkach europejskich oraz oferowanie na rynkach globalnych produktów specjalnych uważamy za prawidłową ró wnież w obecnej sytuacji rynkowej. Strategia zwiększania sprzedaży w segmentach innych niż graficzne, takich jak rynek podłóg i opakowań również będzie kontynuowana, jednakże działalność w obu segmentach zostanie zintensyfikowana. Grupa zamierza również zwiększać wysiłki, mające na celu dalszą racjonalizację kosztów i optymalizację oferty produktowej. Prowadzone na bieżąco inwestycje mają przyczynić się do poprawienia zyskowności, jakości oraz elastyczności działania - powiedział Wolfgang Lübbert, Prezes Arctic Paper S.A.

Opr. KM

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Arctic Paper SA | pozycja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »