Grupa PKN: 21,3 mld zł inwestycji

PKN Orlen w przyjętej przez radę nadzorczą strategii planuje, że w 2012 roku jego grupa będzie miała 11 mld zł EBITDA i ROACE na poziomie 14 proc. Wydatki inwestycyjne grupy w latach 2007-2012 wynieść mają 21,3 mld zł - poinformował PKN w komunikacie.

PKN Orlen w przyjętej przez radę nadzorczą  strategii planuje, że w 2012 roku jego grupa będzie miała 11 mld  zł EBITDA i ROACE na poziomie 14 proc. Wydatki inwestycyjne grupy  w latach 2007-2012 wynieść mają 21,3 mld zł - poinformował PKN w  komunikacie.

W strategii PKN założył osiągnięcie przez grupę w 2012 roku:
- wskaźnika EBITDA wg LIFO: 11 mld zł
- wskaźnika ROACE: 14 proc.
- wydatków inwestycyjnych: 3,5 mld zł średniorocznie;
21,3 mld zł razem
- wskaźnika dźwigni finansowej: 30-40 proc.

Wskaźniki te PKN założył dla następujących warunków w 2012 roku:

- modelowa marża rafineryjna PKN : 4,2 USD/bbl
- cena ropy Brent: 50 USD/bbl
- modelowa marża petrochemiczna PKN 468 USD/tonę
- dyferencjał Brent/Ural: 3,0 USD/bbl
- kurs zł/euro: 3,67
- kurs zł/USD: 2,84

Reklama

Spółka podała, że planowana EBITDA na rok 2012 zakłada wzrost tego wskaźnika o 132 proc. w porównaniu do poziomu z roku 2006.

Zgodnie z podziałem na segmenty działalności, segment "rafineria" przynieść ma w 2012 roku 6,1 mld zł EBITDA (wzrost do 2012 roku o 3,8 mld zł w porównaniu do 2006 roku), detal 1,4 mld zł (wzrost o 0,6 mld zł), petrochemia 2,5 mld zł (wzrost 0,9 mld zł), chemia 0,6 mld zł (wzrost o 0,1 mld zł), a segment oznaczony jako "pozostałe" 0,4 mld zł, co stanowić ma wzrost o 0,9 mld zł.

PKN podał w strategii, że w łącznych wydatkach inwestycyjnych, założonych na lata 2007-2012, najwięcej środków przeznaczy na segment "rafineria" - 8,4 mld zł i na segment "petrochemia" - 5,8 mld zł.

Na detal trafi 3,2 mld zł, segment chemii 1,7 mld zł, a na oznaczone jako pozostałe - 2,2 mld zł.

PKN podał że jego nowa strategia zakłada skupienie się na wzroście organicznym oraz na wzroście nieorganicznym, opartym na "selektywnej realizacji dostępnych opcji rozwoju zewnętrznego".

Spółka chce do 2012 roku zwiększyć efektywne moce przerobowe ropy naftowej Grupy do 33 mln ton rocznie.

Grupa planuje ponadto do 2012 roku zwiększyć udział w rynku sprzedaży hurtowej do 65 proc. w Polsce i do 75 proc. w krajach bałtyckich

"Do najważniejszych elementów strategii należą: (...) wdrażanie strategii dwóch marek i znaczne zwiększenie efektywności sprzedaży detalicznej (osiągnięcie do 2012 roku powyżej 30 proc. udziału w rynku polskim oraz co najmniej 20 proc. udziału w rynku czeskim i krajów bałtyckich)" - napisano w komunikacie.

PKN podał ponadto, że jednym z elementów strategii jest także sprzedaż spółek spoza działalności podstawowej.

"(...) optymalizacja aktywów poprzez dalsze dezinwestycje spółek spoza działalności podstawowej (przede wszystkim Polkomtel)" - podano w komunikacie.

PKN założył także w strategii ewentualną realizację opcji wzrostu nieorganicznego.

"Priorytetowo traktowane są projekty: ekspansja na nowe rynki (m.in. Ukraina i kraje bałtyckie), konsolidacja krajowego sektora naftowego, uruchomienie działalności poszukiwawczo - wydobywczej ropy naftowej, optymalizacji handlu ropą naftową, wzmocnienia hurtowego handlu produktami naftowymi na morze oraz monitoringu potencjalnych celów do przejęcia" - napisano w komunikacie.

PKN podał, że szczegóły strategii zostaną przedstawione 21 listopada.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Orlen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »