InPost stawia na rynek brytyjski. Przejmuje kolejną spółkę

InPost przejmuje brytyjską firmę Yodel, jednego z największych dostawców przesyłek na rynku brytyjskim. Tym samym staje się trzecim podmiotem wśród operatorów logistycznych w Wielkiej Brytanii.

Transakcja dotyczy nabycia  95,5 proc. kapitału zakładowego Judge Logistics Ltd, będącej macierzystą spółką Yodel Delivery Network. Pozostały kapitał nadal będzie w posiadaniu PayPoint Przejęcie umożliwi zajęcie trzeciego miejsca w Wielkiej Brytanii wśród największych niezależnych operatorów logistycznych na tamtejszym rynku - Royal Mail i Evri, wyłączając Amazon

- Przejęcie firmy Yodel jest kluczowym momentem rozwojowym na drodze do zrewolucjonizowania brytyjskiego rynku dostaw oraz obecności Grupy InPost w całej Europie. Dzięki tej inwestycji przyspieszamy nasz rozwój w UK, który w sposób organiczny mógłby nam zająć nawet 5 lat! Ta strategia odzwierciedla nasz długoterminowy plan zaangażowania na rynku brytyjskim, który ma największy potencjał w całej Europie. Model logistyczny InPost już zmienił rynek dostaw w Polsce, a także na innych rynkach europejskich. Teraz, dzięki przejęciu Yodel, jesteśmy gotowi zrobić to samo na Wyspach Brytyjskich - skomentował Rafał Brzoska, Założyciel i CEO Grupy InPost.

Reklama

Przeczytaj: Zmiany w umowach kredytowych. Kolejny pomysł zespołu Brzoski

InPost stawia na rynek brytyjski

InPost szacuje, że transakcja pozwoli na przyspieszenie ekspansji na brytyjskim rynku - prognozy mówią o wzroście wolumenu do około 300 mln przesyłek rocznie i około 8 proc. udziału w rynku. Obecnie grupa kapitałowa posiada w Wielkiej Brytanii ponad 18 tys. punktów odbioru poza domem (OOH), z czego 10 tys. to Paczkomaty. W ubiegłym roku InPost dostarczył 93,2 mln paczek na Wyspach - dwukrotnie więcej ni z w roku poprzednim. 

Brzoska podkreślał, że Wielka Brytania jest obecnie najważniejszym rynkiem dla InPostu. - Nie chcę powiedzieć, że ważniejszym niż Polska, ale jeżeli patrzymy na perspektywy wzrostu, to zdecydowanie można to powiedzieć (...) Sieć naszych Paczkomatów, której rozwój przyspieszyliśmy trzy lata temu znacząco dała nam absolutne przekonanie, że Brytyjczycy nie tylko zachowują się jak Polacy, ale w wielu obszarach są jeszcze bardziej “early adopters" (naśladują - red.) do naszego rozwiązania niż Polacy. To pozwoliło nam zwiększyć skalę działań - wskazywał podczas konferencji prasowej. 

Wyjaśniał, że Yodel przynosił w ostatnim czasie straty, co wynikało, zdaniem Brzoski, z m.in. niewłaściwego zarządzania procesami, zaś transakcja ma przynieść obu stronom korzyści. - Dostawy do maszym dopiero startują na tym rynku - mówił prezes spółki, wskazując na potencjał do rozwoju.

W Wielkiej Brytanii InPost dostarczył w 2024 roku 93,2 mln paczek, podwajając wolumeny z 2023 roku. Grupa posiada obecnie ponad 18 000 punktów odbioru poza domem (OOH -out of home deliver), w tym 10 tys. Paczkomatów.

"Przejęcie JLL zostało zrealizowane jako konwersja długu na kapitał, przy czym InPost przekształcił istniejący kredyt dla JLL na kapitał własny. Do daty transakcji, InPost zapewnił JLL finansowanie w wysokości 106 milionów funtów w formie obligacji zamiennych. Przejęcie opiera się na partnerstwie nawiązanym między InPost a Yodel w październiku 2024 roku, kiedy Yodel zaczęło świadczyć usługi dostaw do domu z automatów paczkowych InPost, tzw "locker-to-door"." - wskazano w komunikacie spółki. 

To nie pierwsza tego typu transakcja - w październiku ubiegłego roku InPost przejął Menzies Distribution.

Łączny wolumen przesyłek za 2024 rok wyniósł 1,1 mld zł - więcej o 22 proc. niż w roku poprzednim. Przychody - wzrosły o 23,5 proc. r/r do 10,9 mld zł, a skorygowana EBITDA osiągnęła poziom 3,6 mld zł po wzroście o 33,5 proc. r/r.

InPost zakłada zwiększenie liczby Paczkomatów w Wielkiej Brytanii do 14 tys. w tym roku. Docelowo marka Yodel ma zostać zastąpiona przez InPost.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: InPost
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »