LEO Express wjedzie do Warszawy. Drżyjcie PKP!
Jeszcze kilka miesięcy temu firma LEO Express szukała inwestorów w Londynie, gdzie z rynku pierwotnego chciała pozyskać minimum 10 mln euro. Nie oczekiwano, że po pieniądze pochylić się będzie trzeba znacznie bliżej - w Pradze i Warszawie.
Teraz o debiut Leo Express walczą giełdy w Pradze i stolicy Polski. Powszechnie uważa się, że projekt nowych pasażerskich linii kolejowych jest bardzo dobry i przyniesie inwestorom zarobek. Kiedy - oczywiście jeszcze nie wiadomo.
Prezes Leoš Novotný potwierdził w rozmowie z czeskimi mediami, że negocjuje z parkietami w Czechach i Polsce. Debiut odbędzie się prawdopodobnie po uruchomieniu pierwszego połączenia Praga - Ostrawa przez Pardubice i Ołomuniec (w grudniu br.).
Nowy przewoźnik ma już w Czechach silną prywatną konkurencję - pociągi RegioJet (właścicielem jest Radim Jančura) już z powodzeniem od września 2011 r. jeżdżą po kraju. Najwyższy czas na wjazd do Polski...
- - - - -
Czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma z grupy LEO TRANSPORT została założona w 2010 roku, a od grudnia 2012 r. zamierza rozpocząć przewozy na trasie Praga - Ostrawa. We wrześniu 2010 r. przewoźnik zamówił pięć sztuk 5-członowych FLIRT-ów od szwajcarskiej firmy Stadler Rail. Realizacja zamówienia rozpoczęła się we wrześniu 2011 r. w zakładzie firmy w Siedlcach. W lutym 2012 r. zakończyła się produkcja pierwszego składu, 27 kwietnia skład był testowany na linii E 20 na odcinku Siedlce - Łuków, a 24 maja skład został zaprezentowany na torze testowym w czeskim Velimiu, gdzie rozpoczął testy. Od grudnia 2012 r. spółka zamierza rozpocząć obsługę przewozów na trasie Praga - Ostrawa, na której będą konkurować z Pendolino České Dráhy (tamtejsze PKP) oraz pociągami drugiego prywatnego przewoźnika - RegioJet.
Krzysztof Mrówka