Recesja wpływa na konsumpcję piwa
SABMiller, druga co do wielkości na świecie firma produkująca oraz sprzedająca piwo, ogłosiła dziś jednoprocentowy spadek sprzedaży w pierwszym kwartale 2009 roku.
Notowana na giełdzie Londynie i wchodząca w skład indeksu FTSE100 spółka jest między innymi właścicielem takich marek jak Tyskie, Lech, Żubr, Pilsner Urquell, Grolsch, Birra Peroni i Miller. Spadek sprzedaży był zaskoczeniem, gdyż zgodnie z prognozami analityków spodziewano się wzrostu rzędu 0,8 procent. Biorąc pod uwagę ostatnie cztery kwartały, czyli pełny rok finansowy, poziom sprzedaży nie zmienił się względem analogicznego okresu w roku poprzednim.
W oświadczeniu wydanym przez spółkę poinformowała ona, iż spadek popytu zbiegł się w czasie z nadejściem kryzysu gospodarczego na świecie. Sytuacja pogorszyła się zwłaszcza w ostatnich dwóch kwartałach, kiedy to drastycznie zmalało zainteresowanie na praktycznie wszystkich rynkach. Pomimo tego jednak w krajach Ameryki Południowej zanotowany został jednoprocentowy wzrost sprzedaży, a w Afryce i Azji aż dwuprocentowy.
Negatywne wiadomości wpłynęły rano na wartość akcji spółki. Zgodnie z kwotowaniem City Index, po otwarciu na poziomie 10,71 GBP w ciągu piętnastu minut spadły one o 3 proc. i osiągnęły minimum na poziomie 10,39 GBP. Później jednak zaczęły odrabiać straty i o godzinie 14.00 kwotowane były na poziomie 10,66 GBP - 0,66 proc. powyżej wczorajszego zamknięcia.
Maciej Leściorz