Wyniki Grupy Eurocash za II kwartał 2015 r.
W II kwartale 2015 r. sprzedaż Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), sięgnęła 5,18 mld zł i była o blisko 21 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2014 r. W całym I półroczu br. skonsolidowana sprzedaż wyniosła 9,79 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 22 proc. rok do roku.
* Dynamiczny wzrost sprzedaży to głównie efekt przejęć dokonanych przez Grupę Eurocash w 2014 r., a także rozwoju organicznego. Mimo trudnych warunków rynkowych i głębokiej deflacji (2,9-proc. spadek cen żywności i napojów bezalkoholowych w I półroczu br.), Grupa zanotowała również kilkuprocentowy wzrost sprzedaży bez uwzględniania przychodów przejętych podmiotów.
* Zysk brutto ze sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w II kwartale 2015 r. wyniósł 513,7 mln zł (12,1 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku), a w całym I półroczu br. prawie 933 mln zł (wzrost o 11,4 proc. rok do roku). EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, w II kwartale tego roku wyniosła 114 mln zł (+13 proc. r/r), a narastająco za 6 miesięcy 2015 r. prawie 156 mln zł (+9,4 proc. r/r).
* Skonsolidowany zysk netto Grupy Eurocash w II kwartale 2015 r. wyniósł 51,6 mln zł, co oznacza wzrost o 4,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r. Zysk netto wypracowany w całym I półroczu tego roku sięgnął 48,5 mln zł wobec 50,7 mln zł w I połowie 2014 r.
* W II kwartale 2015 r., podobnie jak w pierwszych trzech miesiącach br., Grupa Eurocash znacząco poprawiła przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. W całym I półroczu tego roku przepływy operacyjne sięgnęły 560 mln zł, co pozwoliło Grupie istotnie zmniejszyć zadłużenie, mimo wypłaty prawie 110 mln zł dywidendy w czerwcu br.
- Rynek FMCG w I półroczu tego roku pozostawał pod wpływem silnej konkurencji i presji deflacyjnej - ceny żywności i napojów bezalkoholowych spadły w tym okresie średnio o 2,9 proc. Grupa Eurocash w tych warunkach zanotowała dynamiczny wzrost sprzedaży, na który złożyły się w dużej mierze dokonane w ubiegłym roku przejęcia, oraz konsekwentny rozwój organiczny. Łączna sprzedaż naszej Grupy w I półroczu tego roku wzrosła o ponad 22 proc. rok do roku, a wyłączając sprzedaż przejętych firm o ponad 3,5 proc. - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.
Większy udział papierosów i wyrobów tytoniowych w sprzedaży Grupy Eurocash po przejęciu spółki Service FMCG (wyodrębnionej z Kolportera) oraz utrzymująca się presja cenowa przełożyły się na nieznaczny spadek wskaźników rentowności w porównaniu z ubiegłym rokiem. W ujęciu bezwzględnym, w II kwartale 2015 r. Grupa zanotowała natomiast wyraźny wzrost zysków na każdym poziomie rachunku wyników. W okresie kwiecień-czerwiec 2015 r. zysk brutto na sprzedaży wyniósł 513,7 mln zł (+12,1 proc. rok do roku), EBITDA przekroczyła 114 mln zł (+13,1 proc.), a skonsolidowany zysk netto wyniósł 51,6 mln zł (+4,6 proc.).
- Dzięki poprawie efektywności zarządzania kapitałem obrotowym i optymalizacji poziomu zapasów, w II kwartale br. ponownie osiągnęliśmy wysokie dodatnie przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej - wyniosły 466 mln zł wobec 288 mln zł w analogicznym okresie 2014 r. Pozwoliło nam to istotnie obniżyć zadłużenie Grupy, mimo wypłaty w czerwcu tego roku blisko 110 mln zł dywidendy za 2014 rok. W rezultacie, na koniec I półrocza 2015 r. dług netto był na komfortowym dla nas poziomie 1,2-krotności EBITDA - wskazał Jacek Owczarek.
- - - - -
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash formatów franczyzowych skupionych jest ponad 12 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.
Opr. MD