Zysk netto Grupy Amica wzrósł w III kw. 2015 r. o 44 proc.
Amica Wronki SA, największy polski producent sprzętu AGD, ma za sobą kolejny rekordowy okres sprawozdawczy. Dwucyfrowa dynamika wzrostu sprzedaży na zachodzie, północy oraz południu Europy.
Grupa Amica zanotowała w okresie trzech kwartałów 2015 roku 1,465 mld zł przychodów netto ze sprzedaży (+4 proc. rok do roku), generując 120,8 mln zł wyniku EBITDA (+15 proc. rdr) oraz 71,1 mln zł zysku netto (+24 proc. rdr, 91 proc. rezultatu z całego roku 2014). W samym III kw. 2015 roku Grupa Amica wypracowała 31,7 mln zł zysku netto (+44 proc. rdr) przy nieznacznie wyższych przychodach rok do roku (532,4 mln zł).
- Z sukcesem realizujemy naszą strategię rozwoju i dywersyfikacji HIT2023, której celem jest osiągnięcie 1,2 mld euro rocznych przychodów i 107 mln euro wyniku EBITDA. Trzeci kwartał 2015 roku to kolejny okres, w którym zwiększamy generowane wyniki finansowe pomimo słabości rynków wschodnich. Dynamicznie rośniemy na zachodzie, północy oraz południu Europy - powiedział Andrzej Sas, wiceprezes zarządu ds. handlu i marketingu w Amica Wronki SA.
Po trzech kwartałach br. największym rynkiem Grupy Amica pozostaje Polska (35 proc. sprzedaży ogółem, wartościowo +9 proc. rdr), gdzie marka Amica posiada dominujący udział w kategorii sprzętu grzejnego (34 proc.), a szczególnie dynamicznie rośnie sprzedaż zmywarek (+53 proc. rdr) i pralek (+32 proc. rdr). W Europie Zachodniej Grupa Amica zanotowała wzrost sprzedaży o ponad 18 proc. rdr (29 proc. sprzedaży ogółem), przy czym przychody na rynku niemieckim zwiększyły się o 15 proc. rdr, na rynku brytyjskim - o 20 proc. rdr, a na rynku francuskim - o 36 proc. rdr. Europa Wschodnia (w Rosji i na Ukrainie nastąpiły ilościowe spadki rynku sprzętu grzejnego o nawet 30-40 proc.) po spadku o 29 proc. rdr stanowiła mniej niż 18 proc. łącznej sprzedaży.
Należy podkreślić, iż Grupa Amica z ponad 11-procentowym wartościowym udziałem w rynku sprzętu grzejnego pozostaje w Rosji jednym z rynkowych liderów. Na rynku północnym (Skandynawia), gdzie Grupa Amica zrealizowała 10 proc. skonsolidowanej sprzedaży, wartość obrotów wzrosła o 16 proc. rdr dzięki rosnącej sprzedaży zmywarek, kuchni wolno stojących i zmywarek, a także dzięki poszerzaniu portfolio produktowego. W regionie południowym (7,4 proc. ogólnej sprzedaży, wartościowo +41 proc. rdr) szczególnie warto zwrócić uwagę na przychody z rynku rumuńskiego (+37 proc. rdr) oraz czeskiego i słowackiego (łącznie +45 proc. rdr).
- Warto podkreślić, iż pozytywne trendy dotyczą nie tylko rozwoju skali biznesu, ale również efektywności organizacji i zarządzania marżami na poszczególnych rynkach. W rezultacie istotnie wzrosły rentowności prowadzonej działalności w okresie omawianych trzech kwartałów. Marża zysku brutto na sprzedaży wzrosła z 31,3 proc. przed rokiem do 32,9 proc., a marża zysku netto - z 4,0 do 4,9 proc. W samym III kw. było to 5,9 proc. - powiedział Wojciech Kocikowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych w Amica Wronki SA.
W okresie styczeń-wrzesień 2015 roku operacyjny cash flow Grupy Amica miał wartość 41,9 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie zeszłego roku było to 8,0 mln zł. Na koniec września br. rachunkach grupy znajdowało się ponad 30 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów. Siłę finansową Grupy Amica obrazują również dane bilansowe. W ujęciu rok do roku wartość kapitałów własnych przekroczyła 572 mln zł, a wartość aktywów - 1,19 mld zł.
- Utrzymaliśmy na zbliżonym poziomie rok do roku kapitał obrotowy netto. Istotnie poprawiliśmy wskaźniki płynności, m.in. umiejętnie zmniejszając skalę należności handlowych. Ważnym atutem Grupy Amica jest również efektywne zabezpieczanie ryzyka walutowego - dodał Wojciech Kocikowski.
Opr. MD