Zysk netto TP SA powyżej konsensusu

Zysk netto Telekomunikacji Polskiej przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej w pierwszym kwartale 2010 roku spadł o 13,1 proc. do 285 mln zł - podała spółka w raporcie kwartalnym. Wynik jest nieco lepszy od konsensusu, który zakładał zysk netto na poziomie 275 mln zł.

Zysk netto Telekomunikacji Polskiej przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej w pierwszym kwartale 2010 roku spadł o 13,1 proc. do 285 mln zł - podała spółka w raporcie kwartalnym. Wynik jest nieco lepszy od konsensusu, który zakładał zysk netto na poziomie 275 mln zł.

Zysk operacyjny grupy TP SA w pierwszym kwartale tego roku spadł do 474 mln zł z 610 mln zł w pierwszym kwartale 2009 roku. Analitycy spodziewali się EBIT na poziomie 451 mln zł.

EBITDA zmniejszyła się o 14,3 proc. do 1,42 mld zł, czyli nieco poniżej 1,435 prognozowanych przez rynek. Marża EBITDA spadła o 1,7 punktu procentowego do 36,7 proc.

Skonsolidowane przychody TP w tym okresie spadły o 10,2 proc. do 3,873 mld zł. Konsensus rynkowy zakładał 3,882 mld zł. Wolne przepływy pieniężne spadły o 11,8 proc. i wyniosły 464 mln zł.

Reklama

"Jestem spokojny o nasze wyniki w 2010 roku. Grupa TP jest w dobrej sytuacji finansowej, a tendencje dotyczące przychodów zaczęły się powoli poprawiać. Ponieważ wprowadzone w 2009 roku obniżki stawek MTR będą miały coraz słabszy wpływ na nasze przychody, w kolejnych kwartałach przewidujemy poprawę trendów po stronie przychodów. Cieszę się z wprowadzenia nowych ofert komercyjnych, które powinny się przyczynić do zwiększenia przychodów w drugiej połowie 2010.

Z drugiej strony, nasz program ograniczania kosztów przynosi satysfakcjonujące wyniki - w pierwszym kwartale oszczędności z tego tytułu poprawiły EBITDA o ok. 130 mln zł. Kontynuujemy i wdrażamy nowe działania w celu zmniejszenia presji na EBITDA. Odwrócenie tendencji zajmie nam więcej niż jeden kwartał, ale jestem przekonany, że w najbliższych kilku kwartałach będziemy stopniowo osiągać coraz lepsze wyniki" - powiedział cytowany w komunikacie Roland Dubois, członek Zarządu TP ds. finansów.

Według szacunków własnych grupy, wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce zmniejszyła się o 5,9 proc. rok do roku, podczas, gdy w czwartym kwartale 2009 roku spadek wyniósł 7,8 proc.). Niższy spadek wynika przede wszystkim z momentu wprowadzenia obniżek MTR w 2009 roku. Pierwsza obniżka nastąpiła w marcu 2009 roku, a jej wpływ na wyniki pierwszego kwartału 2010 był słabszy niż na wyniki poprzednich kwartałów. Skumulowany wpływ decyzji regulacyjnych przełożył się na przychody Grupy TP w pierwszym kwartale i jest szacowany na poziomie -5,7 proc. rdr.

W segmencie telefonii stacjonarnej przychody grupy spadły o 10,5 proc. do 2,311 mld zł przy zniżce wartości całego rynku o 6,6 proc. w 2010 roku. Spadek ten wynikał przede wszystkim z obniżki cen połączeń z sieci stacjonarnych do sieci komórkowych wprowadzonej przez UKE w listopadzie 2009 roku).

Liczba łączy stacjonarnych zmniejszyła się o 6,9 proc. do 8,14 mln, a liczba łączy szerokopasmowych wzrosła o 6,2 proc. do 2,68 mln. Liczba klientów usług TV wzrosła do 417 tys. z 198 tys. Marża EBITDA spadła o 2,6 punktu procentowego do 39,8 proc.

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w pierwszym kwartale 2010 roku 1,816 mld zł przychodów z telefonii komórkowej, czyli o 9,1 proc. mniej w porównaniu z 1,998 mld zł w takim samym okresie 2009 roku - podała TP SA w raporcie.

Spółka podała, że marża EBITDA spadła o 0,6 pkt proc. do 27,6 proc. na koniec pierwszego kwartału 2010 roku, co było możliwe dzięki znacznym oszczędnościom wynikającym z programu optymalizacji kosztów, które w skali całej Grupy wyniosły 130 mln zł. Łączna liczba klientów wzrosła na koniec pierwszego kwartału 2010 roku w ujęciu rocznym o 0,7 proc. do 13,774 mln, z czego liczba klientów abonamentowych wyniosła 6,713 mln (wzrost o 6,3 proc.). Na koniec czwartego kwartału 2009 roku Centertel miał 13,714 mln klientów. Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych wzrosła o 8,7 proc. do 400 tys. Grupa TP SA wskazuje na zmniejszenie tempa spadku przychodów do 9,1 proc. w I kw. 2010 roku z 14,5 proc. w IV kw. 2009 oraz na mniejszy wpływ obniżki opłat za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych niż w poprzednich kwartałach.

Spółka podała, że wyłączając wpływ decyzji regulacyjnych, przychody utrzymały się na prawie niezmienionym poziomie: wzrost liczby klientów i zagregowanego wskaźnika AUPU (+16,5 proc.) zrównoważył skutki presji cenowej.

"Tendencja przychodów z usług telefonii komórkowej uległa znaczącej poprawie - w pierwszym kwartale spadek przychodów był jednocyfrowy, podczas gdy w czwartym kwartale 2009 roku wyniósł 14,5 proc. Wynikało to przede wszystkim z mniejszego wpływu wprowadzonych w 2009 roku obniżek stawek MTR (z których pierwsza miała miejsce w marcu 2009)" - podała spółka. "Wyłączając wpływ decyzji regulacyjnych, w pierwszym kwartale przychody z usług telefonii komórkowej utrzymały się na prawie niezmienionym poziomie (-0,6 proc.), do czego przyczynił się znaczny wzrost klientów abonamentowych (+6,4 proc. rok do roku)" - podano.

Grupa TP podała też, że klienci Orange w coraz większym stopniu korzystają z usług - ruch w sieci wzrósł w skali roku o 16,5 proc. Pomogło to zrównoważyć presję cenową, dzięki czemu w skali roku wskaźnik ARPU utrzymał się na niemal niezmienionym poziomie.

"Dla dalszego pobudzenia wzrostu, Orange wprowadził całkowicie nową ofertę post-paid. Stosownie do segmentacji profili klientów, przygotowano odrębne rozwiązania dla każdego segmentu, obejmujące unikalne elementy o kluczowym znaczeniu. Jednocześnie, utrzymaniu ARPU będzie służyć migracja do opcji o większej liczbie minut.

W ramach oferty wprowadzono także na rynek polski nowe, atrakcyjne cenowo inteligentne telefony komórkowe (typu smartphone), które obecnie staną się dostępne dla szerokiej rzeszy klientów indywidualnych" - podała spółka.

TP podała też, że zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło po pierwszym kwartale 2010 roku 41,2 zł wobec 42,7 zł po czterech kwartałach 2009 roku oraz 44,8 zł na koniec pierwszego kwartału 2009 roku.

Udział Centertela w rynku pod względem liczby klientów wyniósł na koniec marca 2010 roku 30,6 proc. wobec 31,1 proc. rok wcześniej i wobec 30,5 proc. na koniec czwartego kwartału 2009 roku. Pod względem przychodów udział Orange w rynku wyniósł 31,2 proc. wobec 32,1 proc. rok wcześniej i wobec 30,8 proc. na koniec czwartego kwartału 2009 roku.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Orange | Netta | Netto | marża
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »