- Ceny papieru wzrosły w ciągu roku o 100 proc.
- 100 proc. opakowań z papieru podlega recyklingowi
- Air-commerce: tylko w Polsce w ciągu roku niepotrzebnie przewozimy 40 mln metrów sześc. powietrza
Optymalizacja lekarstwem na wzrost kosztów
- Widzimy oczywiście jakim problemem dla firm jest wzrost cen opakowań, trzeba jednak pamiętać o wzroście kosztów, który dotknął naszą branżę. Jej podstawowy surowiec czyli papier w ciągu roku podrożał o 100 proc. Do tego mamy drastyczny wzrost cen energii. Tego wszystkiego nie jesteśmy w stanie całkowicie zrekompensować, jednak duże oszczędności dać może optymalizacja konstrukcji opakowań i używanych materiałów. Być może opakowanie konkretnego produktu można zrobić z papieru mniej wytrzymałego, a zatem tańszego - mówi Sadowski.
Zastąpmy plastik papierem
- Już dziś 90 proc. papieru używanego do produkcji opakowań pochodzi z makulatury, a 100 proc. opakowań z papieru podlega recyklingowi. Cały cykl zamyka się w 14 dniach - od wyprodukowania opakowania, przez jego zużycie, zebranie i dostarczenie nam jako surowca do produkcji nowego opakowania. Wyzwaniem pozostaje plastik - tu odzyskujemy tylko 1/3 surowca. Dlatego gdzie się da trzeba stosować opakowania z tektury. To już się dzieje - w ciągu dwóch ostatnich lat zastąpiliśmy kartonem 313 mln opakowań plastikowych - dodaje.

E-commerce i air commerce
- Chyba każdy z nas choć raz odebrał zamówioną przez internet przesyłkę, gdzie opakowanie wydało nam się zbyt duże w stosunku do zawartości. Air-commerce to zbędne wożenie powietrza. W Polsce to nawet 40 mln metrów sześc. rocznie. Opakowanie powinno być optymalne pod względem wielkości i rodzaju użytego materiału, zdarza się że jest za słabe i ulega uszkodzeniu w transporcie, ale bywa też niepotrzebnie zbyt wytrzymałe. Optymalizacja to także mniejsze zużycie energii - zmniejszenie opakowań raptem o 1 mm pozwala umieścić ich na standardowej palecie o 15-20 proc. więcej. W sumie źle dopasowane pudełka tylko w Polsce generują rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego Co2 - podkreśla.
Nowa fabryka mimo widma recesji
- Centrum Innowacji i Produkcji Opakowań, które otwieramy w Bełchatowie, pozwoli optymalizować opakowania, dostosować je do oczekiwań klienta, ale też uniknąć zbędnego zużycia energii i materiałów. Polska gospodarka potrzebuje 6 mld metrów kw. opakowań rocznie. Nasz udział w rynku to 10 proc., ufamy że dzięki nowoczesnym urządzeniom możemy go obronić i powiększać nawet w trudniejszych czasach - podsumowuje Sadowski.
Rozmawiał Wojciech Szeląg