Analiza kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów u przedsiębiorców za IV kwartał i 2000

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożoną przez ministra finansów Analizę kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów u przedsiębiorców za IV kwartał i 2000 r.

KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów  przedłożoną przez ministra finansów Analizę kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń  zaliczonych w ciężar kosztów u przedsiębiorców  za IV kwartał  i 2000 r.

Analizę kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów opracowano na podstawie danych przekazanych przez Główny Urząd Statystyczny oraz ministrów i wojewodów, którzy pełnią funkcje organów założycielskich i właścicielskich w stosunku do przedsiębiorców podlegających ustawie z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń.

Synteza kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń obejmuje dane zarówno sektora publicznego jak i sektora prywatnego.

Spośród 1079 przedsiębiorców objętych oceną, za IV kwartał 2000 r., 605 przedsiębiorców przekroczyło kwartalny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, natomiast 180 przedsiębiorców nie tylko przekroczyło wskaźnik, ale jednocześnie pogorszyło swoją sytuację finansową. Wielkości te stanowią odpowiednio 56,1% i 16,7% liczby przedsiębiorców objętych oceną w tym okresie. Natomiast za w 2000 r. na 1077 przedsiębiorców objętych oceną, 469 przedsiębiorców przekroczyło wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, a 151 przedsiębiorców nie tylko przekroczyło wskaźnik, ale jednocześnie pogorszyło swoją sytuację finansową. Wielkości te są nieco niższe niż w IV kwartałe 2000 r. i stanowią odpowiednio 43,5% i 14,0% liczby przedsiębiorców objętych oceną za 2000 r.

Reklama

Przeprowadzona analiza kształtowania się przyrostu przeciętnych wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów u przedsiębiorców za IV kwartał 2000 r. wskazuje, że przekroczenie wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wystąpiło zarówno w sektorze publicznym i prywatnym, przy czym tempo wzrostu wynagrodzeń w sektorze publicznym było wyższe niż w sektorze prywatnym. Odwrotną sytuację zaobserwowano za okres 2000 r., w którym tempo wzrostu wynagrodzeń w sektorze prywatnym było szybsze niż w sektorze publicznym.

Przeprowadzona analiza kształtowania się przeciętnych wynagrodzeń zaliczonych w ciężar kosztów za IV kwartał 2000 r. i 2000 r. potwierdza występowanie zaobserwowanego w latach wcześniejszych zjawiska najwyższego przekraczania wskaźnika w IV kwartale, co może być efektem wykorzystywania możliwości finansowych i formalnych przedsiębiorców, w celu zwiększenia wielkości bazowej, która stanowi podstawę do ustalania przyrostu wynagrodzeń w roku następnym.

Charakterystycznym jest również zjawisko rozluźnienia dyscypliny płac w przedsiębiorstwach, w których prowadzone są procesy komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji. W przedsiębiorstwach tych odnotowano szczególnie wysokie przekroczenie wskaźników przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Należy zauważyć, że za IV kwartał i za 2000 r. wystąpił nie tylko wzrost nominalnych wynagrodzeń ale również wynagrodzeń realnych. Zjawisko to miało miejsce zarówno u przedsiębiorców sektora publicznego jak i prywatnego. Duży wpływ na ten stan miała niewątpliwie poprawa wyników finansowych w górnictwie węgla kamiennego, które pozwoliły na podwyższenie wynagrodzeń w górnictwie do wysokości maksymalnego rocznego wskaźnika obowiązującego w 2000 r., tj. 6,8 proc., a nie jak zakładał projekt ustawy budżetowej na 2000 r., tj. 5,7 proc.

W związku ze znacznie szybszym niż zakładano wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnym w pierwszej połowie 2000 r. większość organizacji związkowych podnosiła wielokrotnie potrzebę podwyższenia przez Radę Ministrów wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na 2000 r. w celu jego urealnienia.

Zapoczątkowany w połowie 2000 r. proces nacisków na rząd dotyczący urealnienia wynagrodzeń na 2000 r. trwał do końca października i ostatecznie zakończył się negatywną decyzją Rady Ministrów, jakkolwiek skutkował podwyższeniem maksymalnego rocznego wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ustalonego przez Radę Ministrów na 2001 r., z pierwotnej propozycji 8,4 proc. do wysokości 9,2 proc.



Wnioski.

Obserwacja kształtowania się przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w spółkach zaliczonych do sektora elektroenergetycznego za poszczególne kwartały 2000 r. wskazuje na wzmocnienie nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez ministra skarbu państwa w zakresie prowadzonej polityki płacowej przez te spółki. Potwierdzeniem tego jest spadek liczby przedsiębiorców zaliczonych do sektora elektroenergetycznego przekraczających wskaźniki z jednoczesnym pogorszeniem swojej sytuacji finansowej z 38 za 3 kwartały 2000 r. do 19 za 2000 r. Jest to również widoczne w oszacowanych skutkach finansowych przekroczenia wskaźnika za 2000 r.

W związku z nieprawidłowościami w zakresie dyscypliny płacowej, występującymi szczególnie u przedsiębiorców u których prowadzi się procesy naprawcze i przekształceniowe, należy wzmocnić nadzór organów założycielskich w celu wyeliminowania tych nieprawidłowości.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: analiza | ciężar | zarobki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »