Auchan zamyka kolejne sklepy, tym razem w Hiszpanii. Pracę straci ponad 700 osób
Francuska sieć hipermarketów Auchan zmienia strategię w Hiszpanii. Nowe decyzje dotkną 152 placówki, z których 25 zostanie zamkniętych. Pracę straci 710 osób. Zmiany uzasadniono potrzebą dostosowania sieci do zmieniających się nawyków zakupowych klientów. Auchan wskazuje też na gorsze wyniki finansowe.
“Duże supermarkety wychodzą z użycia z powodu pośpiechu i bliskości dostępnych dla klientów codziennych opcji zakupów” - wyjaśnia cytowana przez hiszpańskie media sieć. W Hiszpanii Grupa Auchan nosi nazwę Alcampo. Prowadzi 80 hipermarketów i 445 supermarketów, w tym 129 franczyzowych oraz 52 stacje benzynowe. Zatrudnia około 23,3 tys. osób i posiada 3 proc. udziału w rynku.
Zmiany obejmą 152 placówki. Plan transformacji Alcampo oznacza dostosowanie się do „nowych zwyczajów zakupowych, w ramach których konsumenci preferują mniejsze, wygodniejsze sklepy bardziej przystosowane do ich potrzeb”. Firma ogłosiła proces zmniejszania powierzchni 15 swoich hipermarketów. Przeprowadzi też „renowację i modernizację” ponad 60 sklepów, a także wzmocni swój handel internetowy.
Francuska firma zlikwiduje 25 placówek. Mają być to sklepy “w trudnej sytuacji, w lokalizacjach o niskim popycie”. Choć nie ujawniono nazw ani adresów lokali, które dotknie likwidacja, prawdopodobnie będą to hipermarkety. Cięcia mają dotknąć przede wszystkim stolicę kraju, Madryt a także Aragonię, Kastylię i León oraz Sewillę. Wszędzie tam - informują media - można spodziewać się zwolnień.
Grupa wskazuje na pogarszające się wyniki finansowe. Zgodnie z opublikowanymi danymi, rok obrotowy 2024 Alcampo zamknęło sprzedażą w wysokości 5,004 mld euro. To o prawie 1 proc. mniej w porównaniu z rokiem poprzednim.
Do szukania alternatywnych rozwiązań zachęcają kierownictwo Alcampo związki zawodowe. Komisje pracownicze zapowiedziały, że w najbliższych dniach zaproponują plan zgodnie z którym zwolnienia, albo przynajmniej część z nich, będą miały charakter dobrowolny. Będą się też domagały zwiększenia odszkodowań dla osób odchodzących z firmy.
Strategia dostosowania w Hiszpanii sieci do wymogów klientów jest kontynuacją planu uruchomionego we Francji pół roku temu. W listopadzie ubiegłego roku grupa ogłosiła proces restrukturyzacji, który obejmował zamknięcie 10 sklepów, w tym 3 hipermarketów. Powodem był spadek udziałów w rynku w ciągu 12 lat z 12,1 proc. do 8 proc. oraz spadek zysków.