Blisko 247 mln zł zabraknie w budżecie Krakowa z powodu kryzysu
W budżecie Krakowa może zabraknąć w tym roku blisko 247 mln zł. To efekt niższych od zaplanowanych dochodów gminy z udziału w podatkach od osób fizycznych (PIT) i prawnych (CIT) spowodowanych kryzysem finansowym.
Jak poinformował w środę skarbnik miasta Lesław Fijał, dochody budżetu miasta mogą być niższe o prawie 7,5 proc. w stosunku do planowanych na koniec lipca tego roku.
- Istnieje konieczność ograniczenia wydatków nie tylko bieżących, ale również inwestycyjnych budżetu miasta Krakowa w 2009 roku - zapowiedział Lesław Fijał.
W najbliższym czasie prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przedstawi radzie miasta projekt uchwały dotyczącej oszczędności budżetowych. Odłożonych zostanie kilka dużych inwestycji komunalnych, w tym m.in. budowa drugiej pieszej kładki przez Wisłę czy Hali Stulecia Cracovii.
Na razie miasto wprowadziło oszczędności w wydatkach bieżących magistratu i podległych mu jednostek miejskich. Zgodnie z przedstawioną przez Ministerstwo Finansów "Informacją dla Jednostek Samorządu Terytorialnego dotyczącą nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 rok", prognozowana kwota wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) stanowiąca podstawę do naliczania udziałów jednostek samorządu terytorialnego jest niższa o 14,5 proc. od kwoty zakładanej na początku roku. Dochody budżetu państwa z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak planuje się, będą niższe o 27,5 proc.
- W ślad za tą informacją powinniśmy w tym samym stopniu skorygować budżet - zaznaczył skarbnik Krakowa.
* * *
Marszałek Województwa Mazowieckiego podpisał umowy z 282 gminami Mazowsza, w sprawie współpracy przy realizacji dwóch unijnych projektów związanych z rozwojem elektronicznej administracji na Mazowszu oraz tworzeniem baz wiedzy o regionie. Łączna wartość obu projektów to 240 mln zł - poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w komunikacie.
Celem dwóch projektów Samorządu Województwa Mazowieckiego jest budowa do końca 2012 r. w całym województwie ujednoliconej e-administracji w urzędach i stworzenia aktualnych baz danych przestrzennych, dostępnych w internecie.
Do partnerów projektów ma zostać dostarczony niezbędny sprzęt i oprogramowanie oraz przeprowadzone odpowiednie działania wdrożeniowe. Planowany termin rozpoczęcia prac projektowych dotyczących gmin i powiatów to III kwartał br., a ich zakończenie przewidziano na grudzień 2012 r.
Wartość projektu, dzięki któremu ma powstać baza wiedzy o Mazowszu wynosi 180 mln zł, z czego unijne dofinansowanie to 153 mln zł.
Wartość drugiego z projektów, związanego z rozwojem e-administracji, to 60 mln zł, w tym unijne dofinansowanie wynosi 51 mln zł.
Czytaj również:
W co i jak inwestują samorządy lokalne?