Drugie metro w Polsce ma być tańsze. "Przynajmniej o połowę" w porównaniu z warszawskim
"Metro krakowskie będzie przynajmniej o połowę tańsze od metra warszawskiego. A my zejdziemy poniżej warstw archeologicznych" - przekonuje Główny Architekt Krakowa Janusz Sepioł. Jego zdaniem, projekty niewyobrażalne kilkanaście czy klikadziesiąt lat temu dzisiaj są do zrealizowania. Przypomnijmy: w Krakowie powróciła dyskusja o budowie metra. Pierwsze plany budowy podziemnej kolei w Krakowie (na linii wschód-zachód) pojawiały się już w latach 60. ubiegłego wieku.
Metro krakowskie będzie przynajmniej o połowę tańsze od metra warszawskiego - ocenił nowy Główny Architekt Krakowa Janusz Sepioł. Jego zdaniem budowę metra w Krakowie ułatwią korzystne warunki geologiczne.
"Od lat byłem zwolennikiem budowy metra. Myślę, że trochę nie doceniamy skali rozwoju naszego kraju" - powiedział PAP Sepioł.
Jego zdaniem projekty niewyobrażalne kilkanaście, kilkadziesiąt lat temu, dzisiaj są do zrealizowania. Za przykłady podał m.in. budowę wielkiej linii średnicowej pod Łodzią, wielki tunel pod Świną w Świnoujściu, plan budowy trzeciej linii metra w Warszawie, budowę parokilometrowego tunelu autostradowego pod Rzeszowem.
Francuska Tuluza, miasto - jak mówił Sepioł - mniejsze od Krakowa, ale aglomeracyjnie podobne, w 2028 r. planuje otworzyć trzecią linię metra, która liczyć będzie 27 stacji.
"Metro w Krakowie to nie lot na Księżyc" - zaznaczył nowy główny architekt.
Jego zdaniem Kraków ma "wyjątkowo korzystne warunki geologiczne; Warszawa ma w skali Europy wyjątkowo złe warunki".
"Metro krakowskie będzie przynajmniej o połowę tańsze od metra warszawskiego. A my zejdziemy poniżej warstw archeologicznych" - powiedział Sepioł.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski w środę na sesji rady miasta poinformował, że chce zdynamizować sprawy związane z planami budowy metra. Mieszkańcy w referendum w 2014 r. opowiedzieli się za budową takiej szybkiej kolei.
Według wiceprezydenta miasta Stanisława Mazura, w pierwszym etapie będzie realizowany środkowy, liczący ok. 6 km odcinek pierwszej linii wschód - zachód biegnący od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej. Decyzja środowiskowa, a także dokumentacja projektowa i decyzje realizacyjne dla tego fragmentu powinny zostać uzyskane do końca 2025 roku. W kolejnych etapach linia miałaby zostać przedłużona na wschód - w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód - w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości i kosztować ok. 13 mld zł. Tabor ma kosztować ok. 1,5 mld zł.
Szacunkowy koszt realizacji pierwszego 6 km odcinka - wskazał wiceprezydent - to ok. 3 mld zł, a jego finansowanie ma pochodzić z budżetu państwa, środków unijnych i budżetu miasta. Według Mazura tempo budowy krakowskiego metra powinno być "poniżej średniej europejskiej".
***