E-podpis zostanie na papierze
Nie jest możliwe przyspieszenie terminu wdrożenia e-podpisu w administracji. Pozostanie nim maj 2008 r.- oświadczył wiceminister MSWiA, Grzegorz Bliźniuk na środowym posiedzeniu sejmowej Komisji Przedsiębiorczości.
Ustawa o podpisie elektronicznym, znowelizowana przed dwoma miesiącami przewiduje, że od maja 2008 roku administracja publiczna będzie zobowiązana przyjmować dokumenty elektroniczne.
Według Bliźniuka termin wdrożenia e-podpisu w administracji publicznej został wybrany "nieprzypadkowo".
- Właściwe wdrożenie i przyjęcie podpisu elektronicznego, zależy od innych, realizowanych w różnych resortach programów informatyzacji - wyjaśnił.
Bliźniuk zauważył, że dopiero wdrożenie podpisu elektronicznego umożliwi "prawidłowe działanie" programu "jednego okienka" w urzędzie, w którym przedsiębiorca będzie mógł załatwić wszystkie sprawy związane z założeniem i prowadzeniem firmy. Program "jednego okienka" ma być wprowadzony od października 2008r. Jest on jednym z głównych elementów wdrożenia w Polsce rządowego programu rozwoju e-administracji.
Według - obecnego na posiedzeniu sejmowej komisji - prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Wacława Iszkowskiego, że ze względu na zawiłość ustawy o e-podpisie i nieprzygotowanie administracji do jego używania, "biznes się boi i używać nie chce", co jest znacznym utrudnieniem we wdrażaniu podpisu elektronicznego.
Iszkowski zwrócił także uwagę, iż "administracja sama tworzy sobie problemy we wdrażaniu programu".
- Faktura elektroniczna zgodnie z dyrektywą unijną nie wymaga podpisu elektronicznego. W Polsce resort finansów ustalił, że podpis elektroniczny jest konieczny. To spowodowało, że e-faktury mało kto używa - dodał.
Według informacji przekazanych sejmowej Komisji Przedsiębiorczości, za projekty związane z e-podpisem odpowiadają 4 resorty.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji realizuje program PESEL2, stanowiący zintegrowany system ewidencji ludności oraz e- PUAP czyli elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Ministerstwo Finansów realizuje program e-Deklaracje, umożliwiający rozliczenia podatkowe online dla podmiotów gospodarczych oraz Centralny Rejestr Podmiotów, obejmujący dane o wszystkich podmiotach gospodarczych zarejestrowanych w Polsce.
Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi program e-Portal, w którym podmioty gospodarcze miałyby dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego.
Ministerstwo Gospodarki prowadzi projekt budowy elektronicznej platformy wspomagania handlu dla małych i średnich przedsiębiorstw e-Handel i program Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej, do której mają być przesyłane informacje o działalności gospodarczej i statusie firm, pozyskane od innych organów administracji państwowej.
Kluczowe, według materiałów resortu gospodarki, dla powodzenia programu w Polsce są wdrożenia: Centralnego Rejestru Podmiotów, które ma zakończyć się w II kw. 2008 roku, PESEL2 , który ma być ukończony w maju 2008 oraz e-PUAP, który także ma zakończyć się w II kw. 2008 r.