EURO 2012: Na wszystko nie starczy

Samorządy przedstawiły Ministerstwu Rozwoju Regionalnego listy inwestycji związanych z EURO 2012 Najwięcej pieniędzy ma zostać przeznaczone na projekty drogowe, kolejowe i budowę stadionów O tym, jak podzielić środki z Unii Europejskiej na potrzeby miast, rząd zdecyduje dopiero na początku lipca.

Na początku lipca Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawi strategię inwestycyjną oraz listę projektów na potrzeby Euro 2012. Mają na niej znaleźć się te projekty, których realizacja jest konieczna do organizacji turnieju finałowego. Główny ciężar ich sfinansowania będzie opierał się na funduszach unijnych, które Polska dostanie w latach 2007-2013.

Na wszystko nie starczy

- Większość inwestycji rządowych, które pomogą w organizacji EURO 2012, będzie finansowana przy wykorzystaniu środków unijnych - mówi Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju regionalnego.

Dodaje, że może to także dotyczyć pieniędzy, które mają trafić na budowę lub rozbudowę sześciu stadionów, na których mają odbywać się mecze EURO 2012. Środki na te inwestycje (w wysokości ponad 1,5 mld zł) mają pochodzić z rezerwy, która jest w dyspozycji resortu rozwoju. Zostanie ona włączona do programu Innowacyjna Gospodarka.

- Kwestia sfinansowania z funduszy unijnych rozbudowy lub budowy sześciu stadionów będzie przedmiotem negocjacji z Komisją Europejską - zapowiada Jerzy Kwieciński.

- Planujemy, że inwestycje stadionowe będą jednym pakietem inwestycyjnym, który zostanie dopisany do programu Innowacyjna Gospodarka - dodaje Jerzy Kwieciński.

Na razie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poprosiło miasta i województwa, na terenie których boje toczyć będą uczestnicy mistrzostw, o przedstawienie potrzeb inwestycyjnych. Wyniki są szokujące. Tylko same województwa chciałyby na przygotowania do turnieju 26,5 mld zł. Prym wiedzie w tym województwo małopolskie, które zgłosiło listę inwestycji opiewającą na 9 mld zł.

- Na naszej liście znajdują się projekty, za które odpowiadamy nie tylko my, ale także PKP czy też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - tłumaczy Marek Sowa, wicemarszałek województwa małopolskiego. Dodaje, że najważniejsze dla regionu będzie przedłużenie drogi ekspresowej S7 do Krakowa, budowa północnej obwodnicy miasta oraz wygodnego połączenia z lotniskiem w Balicach. Na te projekty ma pójść prawie 2 mld zł.

Z lektury zgłoszonych przez samorządy planów inwestycyjnych wynika, że stawiają one właśnie na infrastrukturę transportową. Ich przedstawiciele deklarują, że większość zgłoszonych projektów jest niezbędna do organizacji tak dużej imprezy jak EURO 2012.

- Bez nowoczesnego lotniska, stadionu spełniającego standardy UEFA oraz sprawnej komunikacji, która pozwoli bez problemów dojechać i poruszać się w obrębie miast, w których będą odbywać się mecze, nie ma co marzyć o organizacji mistrzostw - podkreśla Rafał Jurkowlaniec, pełnomocnik marszałka województwa dolnośląskiego ds. organizacji Euro 2012.

Reklama

Po pierwsze komunikacja

Dodaje, że najważniejsze jest rozwiązanie problemów z komunikacją. Dlatego też Dolny Śląsk podzielił planowane inwestycje (o wartości 4,5 mld zł) na trzy bloki. Pierwszy to projekty związane z transportem szynowym, takie jak modernizacja linii kolejowych łączących miasta z innymi regionami Polski czy budowa Szybkiego Tramwaju we Wrocławiu. Drugi to transport kołowy, czyli zapewnienie sprawnego dojazdu do miasta (region za priorytetową uważa budowę drogi ekspresowej S5, która połączy Wrocław z Poznaniem i z Czechami) oraz modernizacja dróg w granicach miasta.

Ostatni to współpraca przygraniczna. W czerwcu marszałek województwa będzie namawiał swoich odpowiedników w Niemczech i Czechach do nawiązania współpracy w dziedzinie transportu i turystyki.

Główne autostrady i drogi

Duże zmiany szykują się w budowie nowych dróg i autostrad oraz linii kolejowych. Co prawda, już w ubiegłym roku zatwierdzona została lista najważniejszych inwestycji, które dostaną unijne pieniądze w ramach programu Infrastruktura i środowisko, lecz teraz szykują się przesunięcia. Oznacza to, że projekty na potrzeby EURO 2012 zostaną zrealizowane kosztem innych. Jakich? Tego jeszcze nie wiadomo.

Wśród projektów drogowych, na które mogą znaleźć się pieniądze, są: budowa drogi ekspresowej S5 Wrocław - Poznań, dwóch odcinków trasy S7 Janki - Grójec i granica woj. świętokrzyskiego - Kraków oraz S17 Lublin - granica z Ukrainą. Unijne środki mogą też pójść na modernizacje linii kolejowych Katowice - Kraków - Medyka oraz Warszawa - Lublin - Hrebenne.

RAPORTY GAZETY PRAWNEJ: CO ZROBIŁ RZĄD PRZED EURO 2012

Gazeta Prawna jako pierwsza zaczęła co miesiąc monitorować przygotowania rządu do EURO 2012. Pierwszy raport na ten temat opublikowaliśmy 18 maja, miesiąc po wyborze kandydatury Polski i Ukrainy. Wnioski nie były optymistyczne. Resorty nie podjęły konkretnych działań, informowały nas tylko o "przygotowaniu koncepcji" czy "odesłaniu projektów do uzgodnień międzyresortowych". A czasu jest coraz mniej, do rozpoczęcia imprezy pozostało już tylko 61 miesięcy. Kolejny raport w połowie czerwca.

Ile samorządy wojewódzkie chcą dostać na inwestycje związane z EURO 2012.

Mariusz Gawrychowski

OPINIE

JACEK WOJCIECHOWICZ
wiceprezydent Warszawy

Całość inwestycji miejskich przed mistrzostwami Europy w 2012 roku pochłonie 12-15 mld zł. Do rozpoczęcia turnieju oddana zostanie druga linia metra od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Przed ostatnim przystankiem na tej linii będzie stacja stadion. Miasto na swoim terenie przeprowadzi szereg inwestycji infrastrukturalnych. Będzie to przebudowa części Wisłostrady, Alej Jerozolimskich, domknięcie obwodnicy śródmiejskiej. Przed mistrzostwami powstaną również dwa mosty Krasińskiego i Północny. Ważne będzie również dokończenie rewitalizacji Krakowskiego Przedmieścia. Jeśli chodzi o kwestię budowy Stadionu Narodowego, to miasto stołeczne Warszawa przy budowie stadionu narodowego tylko pomaga, natomiast za budowę stadionu odpowiedzialny jest rząd. My wydaliśmy decyzje o warunkach zabudowy, ale budowę przeprowadzał będzie Centralny Ośrodek Sportu, czyli agenda rządowa. Miasto nie ma bezpośredniego wpływu na tę inwestycję.

RYSZARD GROBELNY
prezydent Poznania

Zgłaszając Poznań do Euro 2012, przygotowaliśmy koncepcję programową realizacji całego przedsięwzięcia. Wiemy, że musimy poprawić układ komunikacyjny i jego powiązanie z Europą. Dotyczy to: dróg, poznańskiego lotniska i sieci kolei. Niezbędny jest też remont naszego dworca kolejowego. To inwestycje dotyczące bezpośrednio Poznania. Poza naszym miastem wiemy, że niezbędna jest rozbudowa autostrady A2, tak żeby łączyła Poznań z zachodnią granicą, konieczne jest wybudowanie drogi krajowej S5: Gdańsk-Poznań-Wrocław. Trwa modernizacja poznańskiego węzła kolejowego. Mniejsze przedsięwzięcia, które musimy zrealizować, to: doposażenie policji i całego systemu zarządzania kryzysowego oraz sprawna organizacja wolontariatu na czas Euro 2012. To, co wymieniłem, to inwestycje o charakterze publicznym. Inwestycjami prywatnymi, dotyczącymi hoteli, nie musimy się martwić, zainteresowanie potencjalnych inwestorów jest ogromne. Wiem, że zdążymy na czas, gdybym nie był tego pewien, nie złożylibyśmy wniosku o udział w organizacji mistrzostw.

MICHAŁ BRANDT
rzecznik Gdańska ds. euro 2012

Jesienią zeszłego roku rozpoczęliśmy rozmowy z Polskim Związkiem Działkowców (PZD) w sprawie gruntów, na których ma powstać stadion. Czekamy na decyzję PZD, jesteśmy w stanie wypłacać pierwsze odszkodowania z tego tytułu już sierpniu lub wrześniu. Budowa stadionu rozpocznie się na przełomie 2008 i 2009 roku. Pod koniec tego roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt i budowę Baltic Arena. Powołana została przez prezydenta Rada Metropolitalna, która ma opracować wspólną strategię promocji i oferty inwestycyjnej dla całego regionu. Istotne dla Gdańska są budowa portów lotniczego oraz morskiego, dla pasażerów. Równie ważnymi inwestycjami jest budowa autostrady A1 i uruchomienie szybkiego pociągu do Warszawy, które byłyby bardzo przydatne dla kibiców. Niedługo rusza budowa obwodnicy południowej, pod nią miasto przekazało nieodpłatnie grunty. Ważnym projektem będzie połączenie tej obwodnicy z portem, co spowoduje, że ciężarówki nie będą jechały przez miasto.

MICHAŁ JANICKI
departament spraw społecznych Wrocław

Inwestycje w infrastrukturę drogową pochłoną około 2 mld zł. W trakcie jest kilka dużych inwestycji drogowych, m.in. tzw. droga lotnicza, która jest kluczowa dla dojazdu do stadionu. Przebudowane zostaną drogi wjazdowe do miasta i budowa nowego mostu. Lada dzień ogłoszony zostanie przetarg na obwodnicę Wrocławia, to nie jest inwestycja miejska, ale jest dla nas bardzo ważna.

Właśnie rozpoczynają się prace nad budową nowego lotniska, które ma zostać oddane do użytku w 2010 roku. Jeśli chodzi o stadion, to przygotowane są grunty i plany miejscowe, teraz będziemy przechodzili do projektowania, aby w przyszłym roku latem rozpocząć budowę. Cały czas odbywają się przetargi na budowę nowych hoteli różnej klasy, od najtańszych miejsc schroniskowych, po najbardziej ekskluzywne. Chcemy, aby do 2012 roku przybyło nawet 30 tys. miejsc noclegowych. Jednak niezbędne do zwiększenia tempa naszych prac jest uproszczenie prawa, szczególnie w kwestii zamówień publicznych.

Mariusz Gawrychowski

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »