Prawie dwa lata zajęło francuskiemu przedsiębiorstwu Danone wycofanie się z Rosji. Nie było to proste - po decyzji o wyjściu, kremlowski rząd nałożył na firmę tymczasową kontrolę Federalnej Agencji Zarządzania Nieruchomościami. Stało się to przez uderzający w międzynarodowe zasady prawa handlowego dekret prezydenta Putina. Prawo zezwalało na przejmowanie zagranicznych biznesów z "państw nieprzyjaznych", czyli wszystkich, które nałożyły sankcje na Rosję po lutym 2022 roku - miało to zahamować odpływ biznesów.
Decyzja zabrała firmie Danone prawie wszystkie prawa na tym rynku. W czasie sprawowania pieczy nad firmą przez "tymczasowy zarząd", zanotowała ona aż 1,2 mld euro strat. Kontrolę nad firmą ponownie odzyskano dopiero w marcu tego roku, po tym jak prezydent Rosji tuż przed wyborami ściągnął tymczasową kontrolę nad przedsiębiorstwem. Zarząd Danone został w praktyce zobowiązany do sprzedaży ich za bezcen.
Danone wychodzi z Rosji. Zajęło mu tu prawie dwa lata
Danone - mimo sporych trudności - również nie spieszył się z wyjściem z Rosji. Rozpoczęcie wycofywania się z kraju zajęło firmie ponad siedem miesięcy od czasu ataku wojsk Władimira Putina na Ukrainę. Swoje plany wyjścia firma ogłosiła dopiero w październiku 2022 r., później niż wiele innych przedsiębiorstw.
Teraz jednak, jak podał ukraiński portal ukrinform.ua, "Danone poinformował, że sfinalizował sprzedaż swojej działalności spożywczej w Rosji spółce Vamin R LLC po uzyskaniu niezbędnych zgód od rosyjskich organów regulacyjnych". To firma mleczarska należąca do Mintimera Mingazowa, przyjaciela czeczeńskiego przywódcy Ramzana Kadyrowa.
Danone w Rosji. Firma zatrudniała ponad 10 tys. pracowników
Rosyjski rynek był dla Danone niezwykle ważny. Kiedy wybuchła wojna w Ukrainie, firma miała na terenie całego kraju 18 zakładów, w których zatrudniano ponad 10 tys. pracowników - francuskie przedsiębiorstwo było liderem w produkcji produktów mlecznych w Rosji.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 r. działalność Essential Dairy i Plant-based stanowiła około 5 proc. sprzedaży netto firmy. Jak wyliczyła Kijowska Szkoła Ekonomii, w 2022 r. Danone na rosyjskim rynku wypracował przychody w wysokości 3 mld dol. W Rosji dostępne były takie marki producenta, jak: Prostokvashino, Activia, Actimel, Danone, Bio Balance, Aktual, Smeshariki, Alpro, czy Malyutka i Evian.