Gorsze wyniki finansowe branży motoryzacyjnej
Pomimo gorszych wyników finansowych w 2001 r. dostawcy części samochodowych w Ameryce Północnej nadal radzą sobie lepiej niż ich japońscy konkurenci wynika z raportu A.T. Kearney.
W 2001 r. produkcja samochodów na świecie odnotowała spadek o 3,7%, co pogorszyło wyniki finansowe dostawców części samochodowych o 25% - wynika z analizy kondycji finansowej 66 największych dostawców komponentów i akcesoriów motoryzacyjnych, przeprowadzonej przez firmę doradztwa strategicznego A.T. Kearney, należącą do koncernu EDS.
W raporcie A.T. Kearney przeanalizowano zwrot z przepływów gotówkowych na zainwestowanym kapitale tzw. wskaźnik CFRIC (cash flow return on invested capital). Wśród dostawców motoryzacyjnych z Ameryki Północnej wskaźnik ten obniżył się o 28%. Firmy japońskie odnotowały spadek CFRIC o 3%, a dostawcy europejscy aż o 32%. CFRIC to wskaźnik pozwalający na wszechstronną ocenę kondycji finansowej firmy - pokazuje stosunek przepływów gotówkowych do zainwestowanego kapitału, niezbędnego do wygenerowania tych przepływów.
W szóstym już raporcie rocznym firmy A.T. Kearney na temat światowego przemysłu motoryzacyjnego, analizie poddano wyniki finansowe i strategię 66 producentów części samochodowych, 17 producentów samochodów, 14 grup dealerskich i 11 sieci serwisowych obsługujących wtórny rynek detaliczny.
Marże gotówkowe (stosunek wpływów gotówkowych do sprzedaży) dostawców japońskich wyniosły w 2001 r. średnio 9,7% i po raz pierwszy w całym sześcioletnim okresie objętym analizą były najwyższe spośród wszystkich badanych regionów. Marże gotówkowe firm europejskich wynosiły średnio 8,5% (spadły o 4,2 punktu proc. w stosunku do 2000 r.), a marże firm północnoamerykańskich - 7,7% (spadek o 2,5 punktu proc. w stosunku do roku poprzedniego).
"Chociaż w ubiegłym roku japońscy dostawcy radzili sobie stosunkowo dobrze w porównaniu z rokiem 2000, to jednak ogólne wskaźniki finansowe firm z Europy i Ameryki Północnej są nadal lepsze. W skali globalnej widzimy, że przemysł motoryzacyjny odczuł spadek CFRIC, który dał się we znaki wszystkim branżom na całym świecie" - powiedział John Hoffecker, kierujący badaniem z ramienia A.T. Kearney.
"Pomimo dekoniunktury niektórzy dostawcy nadal dobrze sobie radzą. Firmy te wyróżniają się inicjatywami w zakresie strategicznego planowania zaopatrzenia, zdrową strukturą aktywów i rozważnym podejmowaniem decyzji w zakresie transakcji kupna-sprzedaży potrzebnych elementów" - dodał Hoffecker.
Pozostałe wnioski z raportu A.T. Kearney o sytuacji w przemyśle motoryzacyjnym:
- W ciągu ostatnich 10 lat we wszystkich rejonach świata producenci samochodów przynieśli akcjonariuszom wyższe zyski niż dostawcy części samochodowych.
- W 2001 r. grupy dealerskie oraz sieci serwisowe obsługujące wtórny rynek detaliczny zanotowały lepsze wyniki niż producenci samochodów i części motoryzacyjnych, w tym wyższy wskaźnik CFRIC oraz całkowite zyski akcjonariuszy.
- W ciągu ostatnich trzech lat producenci szyb, tapicerki i silników wysokoprężnych byli jedynymi dostawcami części motoryzacyjnych, którym udało się zapewnić swoim akcjonariuszom zyski.
- Wysokie zadłużenie i niska płynność finansowa to wciąż największe zagrożenie dla ponad jednej trzeciej firm objętych badaniem.
- Na całym świecie maleje liczba przejęć, a największy spadek odnotowano w Ameryce Północnej. John Hoffecker powiedział: "Chociaż liczba przejęć maleje, to jednak sporo dostawców części motoryzacyjnych zamierza wyzbyć się niektórych swych aktywów. Duże zainteresowanie i aktywność wykazują tu prywatni inwestorzy kapitałowi".
Według raportu A.T. Kearney, 10 najlepiej prosperujących dostawców części motoryzacyjnych na świecie (według wskaźnika CFRIC za 2001 r.) to:
1. American Axle (USA) - 16,5%
2. Wagon (Wlk.Brytania) - 14,8%
3. Johnson Controls (USA) - 14,6%
4. Linamar (Kanada) - 14,2%
5. Magna (Kanada) - 14,0%
6. Lear (USA) - 14,0%
7. Superior (USA) - 11,9%
8. Dura (USA) - 11,5%
9. Autoliv (Szwecja) - 11,2%
10. Keihin (Japonia) - 11,0%
Średnia wartość CFRIC:
w Ameryce Północnej - 8,9%
w Europie - 8,2%
w Japonii - 6,8%
na świecie - 8,1%