Kiedy konkurs na prezesa CPK? Pełnomocnik rządu zapowiada
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek chciałby, aby konkurs na prezesa spółki Centralny Port Komunikacyjny został ogłoszony nie później niż pod koniec marca. Obecnie spółką tą, należącą w stu procentach do Skarbu Państwa, zarządza przewodniczący rady nadzorczej, czasowo oddelegowany do pełnienia funkcji prezesa.
- Chciałbym, aby konkurs na prezesa CPK został ogłoszony nie później niż pod koniec tego miesiąca. Umowa spółki tutaj bardzo wyraźnie wskazuje, że oddelegowanie członka rady nadzorczej jest możliwe na 3 miesiące - powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową Lasek.
19 stycznia br. rada nadzorcza CPK odwołała Mikołaja Wilda z funkcji prezesa spółki. Odwołano także Radosława Kantaka, członka zarządu ds. inwestycji kolejowych. Jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na okres trzech miesięcy do pełnienia funkcji prezesa. Czernicki to radca prawny, specjalista prawa lotniczego i prawa spółek, wykładowca Uniwersytetu SWPS.
W zarządzie spółki CPK pozostał natomiast Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe.
Na początku lutego rada nadzorcza CPK powołała do zarządu spółki Dariusza Kusia, byłego prezesa wrocławskiego lotniska. Kuś deklaruje się jako zwolennik audytu części lotniskowej projektu CPK; jednocześnie opowiada się za tym, aby realizować sztandarową inwestycję kolejową towarzyszącą CPK - czyli Kolej Dużych Prędkości.
Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powołał do rady nadzorczej Zbigniewa Szafrańskiego. Ten od ponad 40 lat zawodowo związany jest z transportem kolejowym. Zajmował m.in. stanowiska Członka Zarządu - Dyrektora ds. Strategii i Rozwoju w PKP S.A. i Członka Zarządu - Dyrektora Technicznego spółki PKP Energetyka. W latach 2009-2012 pełnił funkcję Prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych.
Centralny Port Komunikacyjny jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.
Rząd Donalda Tuska stoi na stanowisku, że projekt CPK powinien zostać poddany szczegółowym audytom, które przeprowadziliby zewnętrzni specjaliści. Rozpisano przetargi na osiem takich audytów dotyczących różnych aspektów funkcjonowania spółki, z czego trzy postępowania zakończyły się rozstrzygnięciem - zostały one jednak unieważnione. W toku jest pięć pozostałych postępowań.
To oznacza, że raportów cząstkowych z tych zewnętrznych audytów nie poznamy do końca marca, chociaż tak zapowiadali swego czasu nowi decydenci. Jednocześnie w spółce trwa audyt prowadzony własnymi siłami przedsiębiorstwa przy zaangażowaniu biura pełnomocnika ds. CPK. Maciej Lasek powiedział w rozmowie z PAP, że jego wyniki będą zaprezentowane za ok. 3 tygodnie.