Klienci banku na celowniku oszustów. Tak wyłudzane są dane osobowe
Klienci Santander Bank Polska stali się celem oszustów, którzy za pomocą popularnej metody zwanej phishingiem, próbują wyłudzić dane osobowe lub hasła do bankowości internetowej. O szczególną uważność apeluje Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego. "Bądźcie ostrożni i nie dajcie się okraść!" - pisze CSIRT KNF na platformie X.
Przestępcy podszywają się pod jakąś osobę lub firmę i rozsyłają wiadomości z linkiem lub załącznikiem - informuje Santander Bank Polska. Nowa metoda, stosowana przez oszustów, jest nazywana "phishingiem". Polega na wysyłaniu fałszywych e-maili lub SMS-ów, które mają zachęcić użytkownika do podania danych takich jak pesel, nr dowodu, adres, login hasło do bankowości, numery kart płatniczych.
"Nazwa phishing budzi dźwiękowe skojarzenia z fishingiem - czyli łowieniem ryb. Przestępcy, podobnie jak wędkarze, stosują bowiem odpowiednio przygotowaną "przynętę". Do tego wykorzystują najczęściej sfałszowane e-maile i SMS-y. Coraz częściej oszuści działają także za pośrednictwem komunikatorów i portali społecznościowych (np. poprzez "metodę na BLIKa")" - czytamy na rządowej stronie.
O zdarzeniu napisał na platformie X Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego. "Ostrzegamy przed kampanią phishingową podszywającą się pod Santander Bank Polska" - informuje CSIRT KNF. "Oszuści na niebezpiecznych stronach wyłudzają poświadczenia logowania użytkowników. Bądźcie ostrożni i nie dajcie się okraść!" - dodano.