Kolejny odcinek A4 będzie poszerzony. Jest program inwestycji
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał w poniedziałek tzw. program inwestycji na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla rozbudowy kolejnego odcinka autostrady A4. Trzeci pas ruchu ma powstać na 75-kilometrowym odcinku pomiędzy Krakowem a Tarnowem.
Minister Andrzej Adamczyk wyjaśnił podczas poniedziałkowego briefingu, że podpisany dokument pozwala przygotować i ogłosić przetarg na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskać decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach.
Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że projekt rozbudowy autostrady A4 o dodatkowy pas ruchu ma na celu przystosowanie tej trasy do wciąż rosnącego ruchu samochodowego. Jak przypomniał, w ostatnich miesiącach podobne programy inwestycyjne podpisał dla dwóch innych małopolskich odcinków A4: pomiędzy Krakowem i Katowicami oraz dla starszego fragmentu Południowej Obwodnicy Krakowa.
- Według prognoz spodziewamy się, że po 2030 roku ruch samochodowy będzie już tak duży, że autostrada A4 wyczerpie swoje możliwości (...). Musimy więc w sposób planowy, ale też bez zbędnej zwłoki podejmować decyzje o inwestycjach, które będą realizowane za kilka lat - powiedział Adamczyk i zaznaczył, że przygotowanie tak poważnych procesów inwestycyjnych trwa długo ze względu na przepisy krajowe i unijne.
Zgodnie z przewidywaniami prace przygotowawcze potrwają do 2028 roku, zaś planowany termin realizacji inwestycji to lata 2031-2034.
Według dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasza Pałasińskiego, autostrada A4 to najważniejsza droga w Małopolsce z ciągle rosnącym ruchem pojazdów. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku. Wtedy poruszało się nim od 18 tysięcy (odcinek Tarnów Zachód - Tarnów Centrum) do 34 tysięcy pojazdów (odcinek Bieżanów - Targowisko).
Kolejny pomiar przeprowadzony w latach 2020-2021 - wskazał dyrektor - pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów - Targowisko było to już prawie 64 tysiące pojazdów (wzrost o 87 proc.), przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tysięcy aut (więcej o 74 proc.).
- Nasze analizy wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów a Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tysięcy pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tysięcy samochodów. Ruch więc zwiększać się będzie nadal, choć nie w tak szybkim tempie jak w ostatnich latach - prognozuje przedstawiciel GDDKiA.
Według zarządcy dróg, żeby w przyszłości autostrada mogła nadal spełniać swoją funkcję, wymaga na 75-kilometrowym od Krakowa do Tarnowa rozbudowy o trzeci pas.
Rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na całym blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową w woj. dolnośląskim a Tarnowem w Małopolsce.