Komisje senackie przyjęły ustawę o biopaliwach. Nowe przepisy od 1 kwietnia
We wtorek, 11 lutego połączone komisje senackie przyjęły ustawę o biopaliwach, korygując poprawki wniesione przez Sejm. Ustawa dostosowuje polskie przepisy do unijnej dyrektywy RED II zwiększającej wykorzystanie paliw odnawialnych w transporcie i energii elektrycznej.
We wtorek, 11 lutego Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, Komisja Klimatu i Środowiska oraz Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywały ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, oraz niektórych innych ustaw.
Komisje przyjęły ustawę z poprawkami korygującymi te wniesione podczas prac w Sejmie. Komisje zwróciły uwagę m.in. na to, że w poprawce dotyczącej składania przez firmy zabezpieczeń majątkowych w ramach koncesji pojawiła się niespójność. Zauważyły, że podmioty, które działają obecnie, nie musiałby składać takiego zabezpieczenia do czasu wejścia w życie ustawy, a nowe podmioty już tak.
Czytaj także: Europa "łagodnieje" w polityce klimatycznej? Chcą znieść cele dotyczące OZE
Obecny w Senacie wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka podkreślił, że ze względu na mniejszą skalę prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania paliw węglowych pochodzących z recyklingu względem producentów paliw klasycznych, obniżono wysokość zabezpieczenia majątkowego dla tych producentów do wysokości 1 mln zł. "Są to przedsiębiorstwa mniejsze i ten obowiązek w zakresie kwoty powinien być po prostu mniejszy" - argumentował Motyka.
W czwartek, 6 lutego Sejm przyjął cztery poprawki zgłoszone w trakcie prac sejmowych przez Polskę 2050-TD. Jedna z nich ma na celu zapewnienie wejścia w życie przepisów Prawa energetycznego dotyczących obowiązków koncesyjnych dla ciekłych paliw węglowych pochodzących z recyklingu z odpowiednim vacatio legis do 1 stycznia 2027 r. pozwalającym na dostosowanie się przedsiębiorców do nowych obowiązków.
Zgodnie z kolejną poprawką przedsiębiorcy wytwarzający paliwa ciekłe w procesie recyklingu nie będą wnosili zabezpieczenia majątkowego w związku z udzieloną koncesją w wysokości 10 mln zł, do czasu wejścia w życie przepisu obniżającego wysokość zabezpieczenia majątkowego dla wnioskodawcy koncesji na wytwarzania paliwa ciekłego. Nowe przepisy ustawy dostosowują polskie prawo do dyrektywy UE RED II, promującą energię ze źródeł odnawialnych. Dyrektywa wprowadza m.in. podział na biopaliwa i biopaliwa wytwarzane z biomasy. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE.
Czytaj także: Donald Tusk: Musimy podejmować decyzje prowadzące do obniżenia cen energii
Nowela wprowadza certyfikację biomasy pod kątem spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju. Uchyla także przepisy dotyczące Narodowego Celu Redukcyjnego. Określa ona też Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) na kolejne lata. NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.
Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść więc w 2025 roku - 9,2 proc., w latach od 2026 do 2029 - 10 proc., a w 2030 r. - 14,9 proc. Cel ten ma zostać osiągnięty przede wszystkim przez wykorzystanie: biokomponentów z surowców spożywczych lub pastewnych; biokomponentów zaawansowanych z surowców odpadowych lub pozostałości, odnawialnej energii elektrycznej.
Uzupełniono katalog paliw, którymi można realizować NCW o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną. Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być także biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG.
Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną - poza paliwami i biopaliwami ciekłymi - również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe. W uzasadnieniu do projektu zwrócono uwagę, że w dyrektywie RED II wyznaczono maksymalny udział biokomponentów wytworzonych z roślin spożywczych i pastewnych w końcowym zużyciu energii w transporcie drogowym i kolejowym na poziomie nie wyższym niż 1 punkt procentowy udziału tych biokomponentów w transporcie drogowym i kolejowym osiągniętym w referencyjnym 2020 r., z zastrzeżeniem, że poziom ten nie może przekraczać 7 proc.
Biorąc pod uwagę znaczący udział krajowego sektora rolnego w realizacji celu OZE w transporcie w Polsce, przyjęto więc, że limit wykorzystania biokomponentów wytworzonych z roślin spożywczych i pastewnych powinien zostać ustanowiony na maksymalnym, dopuszczalnym dyrektywą poziomie, to jest 6,1 proc. Zaproponowane przepisy mają wejść w życie 1 kwietnia 2025 r.