Koniec pewnej epoki. Toalety w pociągach zmienią się nie do poznania
Toalety w pociągach, z których fekalia trafiały wprost na kolejowe tory, znikną na zawsze z taboru PKP. Tak przynajmniej wynika z zapowiedzi PKP PLK, która zabroni uruchamiania składów z "otwartymi" toaletami. Podróżni przyzwyczajeni przez dziesięciolecia do charakterystycznych ustępów będą pewnie zaskoczeni, ale owa kontrowersyjna i przestarzała "technika" pozbywania się nieczystości z pociągów odejdzie ostatecznie do lamusa.
"Już od wielu lat na stacjach kolejowych nie wolno korzystać z toalet w układzie otwartym. Jeszcze w 2018 roku połowa polskich pociągów była wyposażona w urządzenia tego typu, ale sytuacja szybko się poprawia" - donosi rynek-kolejowy.pl
Serwis przypomina, że w regulaminie PKP Polskich Linii Kolejowych na rozkład jazdy 2024/2025 (który wejdzie w życie za niewiele ponad rok), znalazł się wymóg użytkowania taboru pasażerskiego wyposażonego w toalety z zamkniętym układem sanitarnym na całej infrastrukturze kolejowej PLK. Wyjątkiem będą pojazdy historyczne oraz takie, które toalet nie posiadają wcale (np. SKM Warszawa).
"Według danych Urzędu Transportu Kolejowego za 2022 rok, w toalety ze zbiornikiem na fekalia wyposażonych było 100 proc. wagonów silnikowych elektrycznych i zespołów dwutrakcyjnych (tzw. hybryd), 83,10 proc. spalinowych wagonów silnikowych (szynobusów), 82,70 proc. spalinowych zespołów trakcyjnych i tylko 72,90 proc. elektrycznych zespołów trakcyjnych - to głównie najstarsze EN57" - wylicza rynek-kolejowy.pl
"W taborze, jakim dysponuje Polregio, jest jeszcze szereg standardowych pojazdów serii EN57 i EN57 SPOT, które czekają na montaż układu zamkniętego WC" - przyznaje zespół prasowy przewoźnika (cytowany przez rynek-kolejowy.pl). Dodaje, że spółka od blisko półtora roku sukcesywnie montuje układy zamknięte.
Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity zapewnia, że "w ponad 90 proc. eksploatowanego taboru PKP Intercity są toalety z zamkniętym systemem.
- Obecnie wszystkie wagony nowe oraz kierowane do napraw P5 wyposażane są w toalety takiego typu. Wagony które posiadały otwarte układy WC, a będą eksploatowane po wejściu rozkładu jazdy 2024/25, zostały poddane lub będą poddane modernizacji dostosowującym do nowych wymagań - powiedział Cezary Nowak.
***