Konsolidacja hutnictwa żelaza i stali wokół PHS S.A
Kluczowym elementem zmienionego programu będzie konsolidacja hutnictwa żelaza i stali, będzie utworzenie przedsiębiorstwa Polskie Huty Stali SA.
Aktualna sytuacja przemysłu hutniczego,
spowodowana kryzysem rosyjskim i azjatyckim oraz wycofaniem się z
procesów prywatyzacyjnych w latach 1998-2000 inwestorów
strategicznych, wymogła dokonanie korekty rządowego programu
restrukturyzacji tego sektora.
Kluczowym elementem zmienionego
programu będzie konsolidacja hutnictwa żelaza i stali, jest
utworzenie przedsiębiorstwa Polskie Huty Stali SA.
Z analizy hutnictwa w latach 1998-2000 wynika, że:
1. Przemysł hutnictwa żelaza i stali w Polsce ma szanse uzyskania
pełnej konkurencyjności na otwartym rynku wyrobów stalowych pod
warunkiem konsekwentnej realizacji "Programu restrukturyzacji
hutnictwa żelaza i stali - Aktualizacja 2001" przy pełnej
determinacji rządu RP oraz współdziałaniu zarządów hut, partnerów
społecznych, banków i partnerów handlowych we wdrożeniu założonych
mechanizmów i proponowanych rozwiązań.
2. Kluczowym elementem Programu restrukturyzacji hutnictwa żelaza
i stali jest przeprowadzenie konsolidacji wybranych zdolności
produkcyjnych i kapitału w jednej organizacji dla zwiększenia
konkurencyjności rynkowej. Zakłada się utworzenie podmiotu o
nazwie Polskie Huty Stali S.A., przez połączenie Huty Cedler S.A.,
Huty Katowice S.A., Huty Florian S.A. oraz Huty im. Tadeusza
Sendzimira S.A.
3. Program zmierza do dokonania prywatyzacji polskiego hutnictwa,
przede wszystkim przez takiego inwestora strategicznego, który
obejmie jak najszerszy zakres sektora. Szczególnie dotyczy to hut
zintegrowanych oraz powiązanych z nimi technologicznie. W
przypadku ewentualnego niepowodzenia procesu prywatyzacji, jako
alternatywny będzie realizowany program konsolidacji.
4. Przeprowadzenie restrukturyzacji finansowej hutnictwa jest
niezbędne, bez względu na dalszy model funkcjonowania sektora.
Podstawowy ciężar przeprowadzenia restrukturyzacji finansowej
spoczywa na samych przedsiębiorstwach, działania których zostaną
wsparte środkami publicznymi. Ze względu na wagę tego problemu
postanawia się dodatkowo wspomóc ten proces w sposób ustawowy.
5. Restrukturyzacja zatrudnienia jest nieodzowna dla osiągnięcia
konkurencyjności polskiego hutnictwa w zakresie produktywności.
Akceptacja społeczna dla tego trudnego procesu jest w dużym
stopniu zależna od konsekwentnej realizacji instrumentów osłon
socjalnych.
6. Celem procesu inwestycyjno - modernizacyjnego, jest przede
wszystkim rozszerzenie asortymentu wyrobów wysoko przetworzonych z
jednoczesną poprawą ich jakości, budowa nowoczesnych systemów
sprzedaży i zaopatrzenia oraz znacząca poprawa rentowności sektora
a także zmniejszenie uciążliwości dla środowiska. Realizacja
programu restrukturyzacji hutnictwa będzie wspierana - w
przypadkach niezbędnych - systemem gwarancji i poręczeń Skarbu
Państwa.
7. Realizacja programu restrukturyzacji hutnictwa wymaga
powiązania, szczególnie z programami rozwoju regionów, w których
działają poszczególne huty, programami rozwoju przedsiębiorczości
oraz zwalczania bezrobocia.
8. Pomoc publiczna dla przemysłu hutnictwa żelaza i stali
udzielana będzie na ogólną racjonalizację, zadania konieczne dla
efektywnego przeprowadzenia zakładanych działań
restrukturyzacyjnych. Pomoc ta będzie udzielana w ramach
obowiązującego prawa i ograniczona zostanie do niezbędnego minimum.
9. Nadzór nad Programem restrukturyzacji hutnictwa, a także
funkcje właścicielskie reprezentanta Skarbu Państwa, powierza się
ministrowi właściwemu ds. gospodarki aby zapewnić spójność i
efektywność prowadzonych działań naprawczych sektora. Do czasu
ustawowego uregulowania tej kwestii konieczna jest ścisła
koordynacja działań ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa z
ministrem właściwym do spraw gospodarki.
10. Realizacja założeń "Programu restrukturyzacji hutnictwa
żelaza i stali - Aktualizacja 2001" wymaga wsparcia w postaci
ustawy o restrukturyzacji hutnictwa i rozporządzeń wykonawczych.
Konieczna jest obecnie odrębna ustawa wprowadzająca mechanizmy
konkurencji skomercjalizowanych lub sprywatyzowanych samodzielnych
publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Projekt przewiduje m.in.
przejmowanie ich przez pracowników w formie leasingu. Projekt
dotyczy przede wszystkim zakładów samorządowych, ale może też
objąć kilkadziesiąt innych, których organami właścicielskimi są
ministrowie. W prywatyzacji będzie uwzględniana wola załóg.