Kontynuacja programu 100 obwodnic pod znakiem zapytania. Rząd ma inny plan na drogi
Na realizację programu "stu obwodnic" do 2030 roku zaplanowanego przez poprzedni rząd może nie wystarczyć pieniędzy - ostrzega wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. W międzyczasie lista projektów urosła do ponad 150 zadań, a tymczasem środków ma być zbyt mało nawet na realizację pierwotnych planów.
- Przechodzimy etap weryfikacji wszystkich programów, które w ostatnich latach były uruchomione, nie zawsze w racjonalny sposób - często decyzje, co do dużych inwestycji infrastrukturalnych były dyktowane decyzjami politycznym - powiedział w piątek w trakcie konferencji prasowej w opolskim oddziale GDDKiA wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. W ten sposób odniósł się on stanu realizacji projektów drogowych zaplanowanych przez poprzedni rząd PiS, w tym do programu budowy stu obwodnic w latach 2020-2030.
- Po weryfikacji kosztów okazało się, że przewidziane na realizację programu "stu obwodnic" środki są niewystarczające - powiedział wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz.
Jak przekazał podczas konferencji prasowej, lista obwodnic rozrosła się już do ponad 150, a przewidziane na ten cel środki w wysokości 28 mld zł mają być niewystarczające nawet na zbudowanie setki z nich. - Można obiecywać dużo i w ostatnich latach było to widocznym zjawiskiem, drugie to fizycznie realizować - dodał wiceminister.
Ministerstwo Infrastruktury w najbliższym czasie ma pracować nad poprawą stanu dróg powiatowych, które są "szkieletem komunikacyjnym kraju" i z których korzysta 70-80 proc. mieszkańców Polski. Jak uważa wiceminister, problem jest palący, bo są one w złym stanie i to we wszystkich regionach kraju.
Sto obwodnic na lata 2020-2030 to program wymyślony przez rząd Zjednoczonej Prawicy. Zakłada on "powstanie stu zadań o łącznej długości około 820 km". Głównymi założeniami projektu opracowanego przez poprzednie władze resortu infrastruktury była poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas, a także poprawa przepustowości sieci drogowej.
Program zakłada powstanie tras o najwyższych parametrach technicznych. Na realizację projektu poprzedni rząd postanowił przeznaczyć 28 mld zł.
W ramach Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała już do ruchu 30 obwodnic o łącznej długości prawie 300 km. Według danych z połowy ubiegłego roku wartość tych projektów to 7,3 mld zł.