McDonald's przegrał walkę o znak Big Mac w UE. TSUE zdecydował
Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w toczącej się od 2017 r. sprawie dotyczącej znaku towarowego Big Mac. Zdaniem unijnego sądu McDonald's nie udowodnił rzeczywistego używania znaku towarowego w odniesieniu do produktów z kurczaka w ciągu ostatnich pięciu lat na terenie UE. Tym samym amerykański gigant przegrał spór o znak towarowy Big Mac z irlandzką siecią restauracji typu fast food Supermac's.
Wyrok sądu UE jest pokłosiem sporu między amerykańskim gigantem a irlandzką siecią fast foodów Supermac's. Sprawa ma swój początek w 2017 r., kiedy to irlandzka sieć złożyła wniosek o odebranie McDonald's prawa do znaku handlowego Big Mac w odniesieniu do niektórych towarów i usług. Znak ten został zarejestrowany na rzecz McDonald's przez Urząd UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w 1996 r.
Sieć Supermac's argumentowała, że jej amerykański konkurent w rzeczywistości nie używał znaku Big Mac w odniesieniu do towarów i usług w UE w sposób nieprzerwany przez pięć lat, tak jak tego wymagają przepisy UE. Sprawa najpierw trafiła do EUIPO, a potem do unijnego sądu.
Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł w środę, że McDonald's stracił unijny znak towarowy Big Mac m.in. dla żywności przygotowywanej z mięsem drobiowym, takich jak panierowane kawałki kurczaka (tzw. nuggetsy) oraz kanapki z mięsem kurczaka.
TSUE uznał, że sieć McDonald's nie wykazała rzeczywistego używania wspomnianego znaku towarowego na terytorium Unii przez nieprzerwany okres pięciu lat w odniesieniu do takich towarów, jak "kanapki zawierające kurczaka", "żywność przygotowywana z wyrobów drobiowych" (w tym nuggetsy), oraz powiązanych usług, w tym dostarczania i sprzedaży tych towarów w lokalach McDonald's i obiektach typu drive-in. Tym samym sąd stwierdził nieważność znaku. Należy mieć na uwadze, że McDonald's może się odwołać od tej decyzji.