OBI zainwestuje 1,3 mld zł
W 2005 roku niemiecki koncern chce mieć w Polsce 50 marketów budowlanych.
Firma OBI zamierza w ciągu około pięciu lat uruchomić w Polsce 33 markety budowlane. Przeznaczy na to około 1,3 mld zł. W przyszłym roku OBI rozpocznie również poszukiwanie polskich partnerów zainteresowanych kapitałowym wejściem do systemu franchisingowego.
Niemiecki koncern handlowy OBI, posiadający w Polsce 17 marketów budowlanych, zamierza w ciągu pięciu lat powiększyć sieć do 50 obiektów. Koszt tych inwestycji firma szacuje na około 660 mln DEM (1,34 mla zł). Zostaną one sfinansowane z funduszy pochodzących z niemieckiej centrali firmy oraz kredytów bankowych.
- Powoli przechodzimy również do finansowania naszych inwestycji poprzez leasing - zapowiada Adam Dziurdź, członek zarządu 0BI Centrala Systemowa.
Szukanie partnerów
Podobnie jak w innych krajach europejskich OBI prowadzi w Polsce swoje markety budowlane na zasadach franchisingu. Nie jest to jednak klasyczny franchising, ponieważ spółki zarządzające marketami OBI w naszym kraju należą w 100 proc. do koncernu. Firma chce jednak w przyszłym roku rozpocząć poszukiwania nowych, niezależnych partnerów.
- Będziemy poszukiwać krajowych firm, które zechcą wejść kapitałowo do naszego systemu franchisingowego. Zdajemy sobie sprawę, że niełatwo będzie znaleźć polską firmę, która byłaby w stanie zaangażować 20 mln DEM (40 mln zł) na budowę marketu. Stąd analizujemy możliwości udziału OBI w kredytowaniu tych inwestycji oraz zaangażowanie naszych partnerów - na przykład poprzez wniesienie aportem terenu lub budynków - mówi Adam Dziurdź.
OBI bardziej interesują partnerzy aktywni, tzn. tacy, którzy nie tylko zainwestują swoje pieniądze, ale będą również czynnie zarządzać marketem.
Ekspansja na Wschód
Firma OBI Centrala Systemowa powstała w 1970 r. w Niemczech. Obecnie ma w Europie sieć blisko 450 marketów budowlanych: w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowenii, Szwajcarii, Polsce, Włoszech i na Węgrzech. W tym roku uruchomiono pierwszy market w Chinach. W najbliższym czasie placówki OBI mają się pojawić na Litwie i Łotwie.
W ubiegłym roku obroty OBI sięgnęły 7,6 mld DEM (15,2 mld zł). Firma planuje, że co roku będą one wzrastały średnio o 20 proc. W 2002 r. osiągną wartość 10 mld DEM (20 mld zł).
W Polsce firma działa od 1996 r.