OBI zainwestuje 1,3 mld zł

W 2005 roku niemiecki koncern chce mieć w Polsce 50 marketów budowlanych.

W 2005 roku niemiecki koncern chce mieć w Polsce 50 marketów budowlanych.

Firma OBI zamierza w ciągu około pięciu lat uruchomić w Polsce 33 markety budowlane. Przeznaczy na to około 1,3 mld zł. W przyszłym roku OBI rozpocznie również poszukiwanie polskich partnerów zainteresowanych kapitałowym wejściem do systemu franchisingowego.

Niemiecki koncern handlowy OBI, posiadający w Polsce 17 marketów budowlanych, zamierza w ciągu pięciu lat powiększyć sieć do 50 obiektów. Koszt tych inwestycji firma szacuje na około 660 mln DEM (1,34 mla zł). Zostaną one sfinansowane z funduszy pochodzących z niemieckiej centrali firmy oraz kredytów bankowych.

Reklama

- Powoli przechodzimy również do finansowania naszych inwestycji poprzez leasing - zapowiada Adam Dziurdź, członek zarządu 0BI Centrala Systemowa.



Szukanie partnerów



Podobnie jak w innych krajach europejskich OBI prowadzi w Polsce swoje markety budowlane na zasadach franchisingu. Nie jest to jednak klasyczny franchising, ponieważ spółki zarządzające marketami OBI w naszym kraju należą w 100 proc. do koncernu. Firma chce jednak w przyszłym roku rozpocząć poszukiwania nowych, niezależnych partnerów.

- Będziemy poszukiwać krajowych firm, które zechcą wejść kapitałowo do naszego systemu franchisingowego. Zdajemy sobie sprawę, że niełatwo będzie znaleźć polską firmę, która byłaby w stanie zaangażować 20 mln DEM (40 mln zł) na budowę marketu. Stąd analizujemy możliwości udziału OBI w kredytowaniu tych inwestycji oraz zaangażowanie naszych partnerów - na przykład poprzez wniesienie aportem terenu lub budynków - mówi Adam Dziurdź.

OBI bardziej interesują partnerzy aktywni, tzn. tacy, którzy nie tylko zainwestują swoje pieniądze, ale będą również czynnie zarządzać marketem.



Ekspansja na Wschód



Firma OBI Centrala Systemowa powstała w 1970 r. w Niemczech. Obecnie ma w Europie sieć blisko 450 marketów budowlanych: w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowenii, Szwajcarii, Polsce, Włoszech i na Węgrzech. W tym roku uruchomiono pierwszy market w Chinach. W najbliższym czasie placówki OBI mają się pojawić na Litwie i Łotwie.

W ubiegłym roku obroty OBI sięgnęły 7,6 mld DEM (15,2 mld zł). Firma planuje, że co roku będą one wzrastały średnio o 20 proc. W 2002 r. osiągną wartość 10 mld DEM (20 mld zł).

W Polsce firma działa od 1996 r.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firma | koncern | niemiecki | 50+
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »