Panorama Internetu ciągnie Eniro do sądu

Co jest usługą standardową, a co dodatkową? Ten właśnie problem jest wart 1,5 mln zł. Wygra Eniro czy jego informatyczny dostawca?

Co jest usługą standardową, a co dodatkową? Ten właśnie problem jest wart 1,5 mln zł. Wygra Eniro czy jego informatyczny dostawca?

Panorama Internetu podała do sądu swego obecnego kontrahenta - Eniro Polska, właściciela portalu Panorama Firm (www.pf.pl). Powód: niezapłacenie 1,5 ml zł za wykonane usługi. Eniro twierdzi, że roszczenia nie mają podstaw. Ale po kolei.

Miłe złego początki

Panoramę Firm, czyli portal zawierający bazę teleadresową o ponad 700 tys. firm, stworzyły w 1999 r. Eniro Polska (spółka holdingu szwedzkiej grupy Eniro) oraz Panorama Internetu (PI). Pomysł okazał się trafiony. Ale oprócz coraz lepszych wyników pojawiły się poważne problemy. PI - oprócz prac nad utrzymaniem portalu - zapewniała też obsługę techniczną udostępniania danych poprzez inne serwisy, choć, jak podkreśla, nie zgadzała się z taką polityką. Firma twierdzi, że usługi dodatkowe świadczyła pod presją, gdyż Eniro sugerowało, że odmowa może utrudnić dalszą współpracę. Co więcej, według PI zawarto nieformalną umowę, w której Eniro proponowało PI bieżące inwestycje w serwis, a w przyszłości ich konsumpcję w drodze wykupu praw przez Eniro lub rozliczenie ,,w inny racjonalny sposób". - Zakładaliśmy, że nawet gdyby Eniro Polska nie chciało się wywiązać z nieformalnych zapewnień, to zgodnie z prawem, w każdej chwili PI może zażądać rozliczenia za wykonane usługi - tłumaczy Marek Stefaniak, prezes PI.

Reklama

Wezwanie dla Eniro

PI postanowiła więc uzyskać zapłatę za nakłady i koszty poniesione na udostępnienie bazy teleadresowej Panorama Firm na publicznych portalach. Wartość wezwania do zapłaty przedstawionego Eniro wynosi 1,56 mln zł, bo - według PI - tyle właśnie wynoszą skumulowane zaległości za ostatnie trzy lata, czyli od momentu udostępniania bazy Panorama Firm w innych portalach. Z punktu widzenia Eniro sprawa wygląda całkiem inaczej.

- Usługi świadczone przez PI wynikały z umowy i firma dostaje za nie na bieżąco ustalone wynagrodzenie. Wszelkie dodatkowe usługi świadczone przez PI regulowane były osobnymi umowami, za które było płacone odrębne wynagrodzenie - mówi Iwona Wardzyńska-Kaźmierczak, Public Relations Manager w Eniro Polska.

Ponadto według Eniro, przedstawiciele PI nigdy dotąd nie zgłaszali roszczeń finansowych co do udostępniania bazy na publicznych portalach.

Sądowy finał

Sprawa znalazła finał w sądzie, gdzie PI złożyła 7 września pozew. Co ciekawe, PI zależy na dalszych usługach dla Panoramy Firm, zwłaszcza że liczba korzystających z usług www.pf.pl wzrosła o 40 proc. w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: bazy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »