PKP chcą zainwestować co najmniej 9,4 mld euro

Do roku 2012 Polskie Koleje Państwowe zamierzają wydać na inwestycje co najmniej 9,4 mld euro - poinformowali przedstawiciele PKP na seminarium branżowym w Warszawie.

Z tej kwoty 6,7 mld euro ma być przeznaczone na linie kolejowe, 1,5 mld euro na dworce kolejowe, a na tabor co najmniej 1,2 mld euro (kwota ta nie uwzględnia środków, które mogą być przeznaczone na tabor z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach 16 regionalnych programów operacyjnych).

W ramach Programu "Infrastruktura i Środowisko" (na lata 2007- 2013) Grupa PKP zamierza kupić 20 pociągów zespolonych, 36 elektrycznych zespołów dalekobieżnych, zmodernizować blisko 250 elektrycznych zespołów trakcyjnych, zmodernizować 380 wagonów osobowych.

Reklama

Do roku 2012 zostanie zmodernizowanych łącznie 1200 km linii kolejowych.

Jak poinformował prezes PKP Intercity (jednej ze spółek grupy PKP) Czesław Warsewicz, spółka ta planuje emisję akcji o wartości ok. 400 mln zł; nie wykluczył, że akcje zostaną zaoferowane na przełomie 2008 i 2009 roku. Do końca roku spółka ma się przekształcić w spółkę akcyjną (obecnie to spółka z o.o.), a do czerwca przyszłego roku może być gotowy prospekt emisyjny.

Pieniądze z tej emisji zostaną przeznaczone na inwestycje, których wartość ma osiągnąć do końca 2010 r. około 2 mld 740 mln zł.

Prezes PKP SA Andrzej Wach mówił w końcu sierpnia, że PKP chcą utworzyć nową spółkę przewozową i przekazać "PKP Przewozy Regionalne" samorządom terytorialnym.

Nowa spółka przewozowa "PKP InterRegio" zajmie się przewozami międzywojewódzkimi i międzynarodowymi, które będą realizowane obok połączeń oferowanych przez PKP Intercity (obecnie takie przewozy realizuje "PKP Przewozy Regionalne").

Organizatorem tych przewozów będzie minister transportu, mają one być dofinansowane z budżetu państwa - w przypadku przewozów samorządowej spółki zajmującej się przewozami regionalnymi, organizatorem będą samorządy, a dofinansowanie ma pochodzić z ich budżetów.

Spółka "PKP Przewozy Regionalne" ma być przekazana samorządom wojewódzkim, jednak wcześniej należy ją oddłużyć - chodzi o kwotę 2 mld 160 mln zł. Oddłużenie to mieści się jednak w definicji pomocy publicznej i wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | przewozy | koleje państwowe | kolejowe | polskie koleje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »