Projekt jest częścią szerszego planu "Gulf Railway" - sieci, która ma liczyć prawie 2200 km i połączyć wszystkie państwa Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) - Kuwejt, Arabię Saudyjską, Bahrajn, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Oman. Ma powstać do 2030 r. i zintegrować w regionie system transportowy i pasażerski, zmniejszając jego zależność od transportu drogowego i lotniczego. Koszt całej inwestycji oszacowano na 250 miliardów dolarów.
Pociągiem z Rijadu do Dohy. Z lotniska na lotnisko
Jest to pierwszy tego typu projekt realizowany przez dwa państwa Zatoki Perskiej, które jeszcze niedawno, do 2021 r., były w głębokim konflikcie. Jak podano we wspólnym oświadczeniu, na jakie powołuje się agencja Al Jazeera, "szybka elektryczna kolej pasażerska połączy międzynarodowe lotnisko im. Króla Salmana w Rijadzie z międzynarodowym lotniskiem Hamad w Dosze".
Przedstawiciele branży szacują, że kolej będzie uzupełnieniem, a w niektórych przypadkach konkurencją dla lotnictwa. Liczą, że skrócenie czasu podróży między Rijadem a Dohą zachęci do rezygnacji z lotu, który trwa około 90 minut, na rzecz dwugodzinnego połączenia kolejowego. Inwestycja ma mieć bezpośredni wpływ na podróże. "Szczególnie w przypadku krótkich pobytów turystycznych, podróży służbowych i podróży łączonych w obrębie Zatoki Perskiej" - dowiadujemy się z opublikowanego komunikatu.
Szybka kolej. Przewiezie rocznie 10 mln pasażerów
Z prognoz wynika, nowa linia ma obsłużyć ponad 10 milionów pasażerów rocznie. A jej budowa i eksploatacja pozwolą stworzyć ponad 30 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w sektorach transportu, infrastruktury, turystyki i hotelarstwa. "Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z najwyższymi światowymi standardami jakości i bezpieczeństwa, z wykorzystaniem zaawansowanych technologii kolejowych i inteligentnej inżynierii" - czytamy w wydanym komunikacie.
Przewidywany wzrost liczby podróży między Arabią Saudyjską a Katarem ma przysłużyć się do zwiększenia obłożenia w hotelach nie tylko obu stolic, ale też w miejscach, gdzie powstaną dworce kolejowe. Prawdopodobnie będą nimi saudyjskie miasta Al-Hofuf i Dammam. Projekt otwiera drogę do nowych inwestycji w pobliżu węzłów kolejowych. Mają one dotyczyć zakwaterowania, ale też handlu, gastronomii i usług mobilnych.











