Polacy nie chcą abonamentu
Blisko 2/3 Polaków uważa, że abonament radiowo - telewizyjny jest niepotrzebny i powinien zostać zniesiony - wynika z raportu "Media: Cyfrowa rewolucja i koniec abonamentu" firmy doradczej On Board PR Ecco Network oraz agencji badawczej PBS DGA.
Blisko 70% Polaków chce zniesienia abonamentu RTV. Tylko 22% respondentów widzi potrzebę jego płacenia - wynika z raportu "Media: Cyfrowa rewolucja i koniec abonamentu", przygotowanego przez firmę On Board PR Ecco Network (www.onboard.pl) na podstawie badań firmy PBS DGA.
Są to niepokojące dane w kontekście prowadzonej przez telewizję publiczną kampanii edukacyjnej na temat korzyści płynących z płacenia abonamentu. Najbardziej przeciwni płaceniu abonamentu RTV są trzydziesto- i czterdziestolatkowie (ponad 70%). Natomiast największym poparciem - blisko 35% udzielających odpowiedzi - abonament cieszy się w grupie wiekowej powyżej 59 roku życia, czyli wśród emerytów. Entuzjazm tej grupy nie przełoży się jednak na wpływy abonamentowe, gdyż od tego roku emeryci zostali z tej opłaty zwolnieni.
Co ciekawe, posiadacze telewizji kablowej lub platformy cyfrowej częściej wyrażają sprzeciw w stosunku do płacenia abonamentu RTV (70%) niż osoby, które nie posiadają żadnej z nich (63%). Tylko 21% Polaków posiadających telewizję kablową lub platformę cyfrową uważa, że abonament jest potrzebny.
Biorąc pod uwagę, że zostało otwarte pole publicznej dyskusji nad abonamentem radiowo-telewizyjnym, warto pokazać społeczeństwu różnice pomiędzy dwoma typami abonamentów. Kontynuowanie debaty publicznej może jednak pokazać, iż abonament nie zyska społecznej akceptacji. Równolegle zatem powinien być rozpatrywany inny wariant przekazywania środków na telewizję i radio publiczne - komentuje Dorota Ciszek, Dyrektor Działu Media, Culture & Entertainment w On Board PR Ecco Network.
Raport "Media: Cyfrowa Rewolucja i koniec abonamentu" jest następnym z serii opracowań On Board PR Ecco Network przygotowanych we współpracy z PBS DGA. Tym razem przedmiotem badania były opinie Polaków na temat procesu cyfryzacji i stosunku do abonamentu. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc organizacjom oraz przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w lutym 2010 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski.