Polacy wolą kupować w internecie?
Jeszcze do niedawna zakupy przez internet były w naszym kraju ciekawostką. Jednak prognozy ekspertów okazały się słuszne - w sklepach online wydajemy coraz więcej pieniędzy. Sprzedawcy z kolei podnoszą standardy zakupów.
Według badania "Barometr e-commerce 2016" przeprowadzonego przez Sociomantics Labs w 2016 roku liczba sklepów internetowych w Polsce wzrośnie o 7 proc. i przekroczy 23 tysiące. W 2020 r. w Polsce będzie ich już 30 tysięcy, a ich wartość wyniesie ponad 60 miliardów złotych.
Jak pokazują badania więcej niż połowa z nas regularnie kupuje w internecie, a ponad 80 proc. Polaków miała choć raz styczność z takimi zakupami. Pod tym względem wyprzedziliśmy nawet Francuzów czy Hiszpanów.
Wzrost liczby i rosnąca świadomość klientów internetowych pociągnęły za sobą wyższe wymagania wobec sprzedawców. Skończyły się czasy, kiedy baliśmy się, że zamiast drogiego telefonu otrzymamy w paczce puste pudełko. Teraz najczęściej możemy liczyć na darmową przesyłkę i śledzenie stanu zamówienia w każdej chwili. Coraz więcej sklepów zapewnia nam darmowy zwrot towaru dłużej niż ustawowe 14 dni od zakupu.
Rosnące zaufanie Polaków do zakupów w internecie wymusza większą odpowiedzialność na sprzedawcach - podkreśla Szymon Dobosz, prezes Picodi.com, do którego należy platforma marketingowa kodyrabatowe.pl.- Dostrzegamy coraz częściej zalety kupowania online. Jednocześnie jesteśmy bardziej świadomi swoich praw konsumenckich, które od grudnia 2014 jasno określają zasady handlu internetowego.
Duże marki coraz poważniej podchodzą do internetowego biznesu - w zeszłym roku sklep internetowy eobuwie został kupiony przez sieć obuwniczą CCC. Zakupy online od 2015 zrobimy także w H&M, Kappahl czy Castoramie. Co ciekawe coraz więcej Polaków robi w sieci zakupy spożywcze. Takie możliwości oferują na przykład Tesco czy Alma. Do sklepu internetowego przymierzają się także Biedronka i IKEA.
Na początku maja internetowy gigant, Amazon, zaprosił na swoją konferencję firmy z Polski. Sklep chce umożliwić naszym sprzedawcom handel na swoich platformach. Pokazuje to, że polski rynek zaczyna liczyć się na świecie.
Póki co nic nie wskazuje na wielki przewrót zakupowy w Polsce. Kupujemy w sieci coraz więcej i coraz częściej, ale tradycyjne zakupy są u nas nadal popularniejsze. Wciąż bardziej ufamy wózkom i półkom sklepowym. Jednak nowe rozwiązania technologiczne stale udoskonalają ofertę sklepów online. Z czasem klienci mogą ostatecznie odwrócić się od tradycyjnego kupowania w stronę nowoczesnych, prostych i przyjaznych rozwiązań.