Reklama

Ponad 2 mln gospodarstw domowych zagrożonych utratą sygnału telewizyjnego

- Nadal ponad 2 mln gospodarstw domowych jest zagrożonych utratą sygnału telewizyjnego. Konieczne jest wzmożenie działań informacyjnych - wskazywali przedstawiciele Krajowego Instytutu Mediów podczas konferencji Związku Cyfrowa Polska i KRRiT nt. zmiany sposobu nadania naziemnej telewizji cyfrowej.

Otwierając poniedziałkową konferencję prasową, prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik przypomniał, że w marcu 2022 r. rozpocznie się zmiana sposobu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej poprzez zamianę dotychczasowego systemu DVB-T na bardziej efektywny DVB-T2/HEVC (High Efficiency Video Coding, szczegóły techniczne na końcu tekstu). - Jesteśmy dosłownie w przededniu pierwszych przełączeń. Jednocześnie jesteśmy w przededniu najbardziej gorącego okresu dla konsumentów, którzy decydują się na zakupy świąteczne czy noworoczne sprzętu, więc to wydaje nam się idealny moment, żeby mówić bardzo jasno, skierować przekaz do konsumenta, co powinni robić, żeby się przygotować. Mamy doświadczenia z pierwszej cyfryzacji telewizji naziemnej, więc wolelibyśmy tych błędów konsumenckich tym razem uniknąć - powiedział.

Reklama

Dyrektor Departamentu Telekomunikacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Tomasz Proć przypomniał, że w 2013 r. zakończyła się pierwsza cyfryzacja telewizji. - Minęło kilka lat. Zgodnie z kolejnymi decyzjami po stronie unijnej zostaliśmy zobowiązani do przeprowadzenia zmiany częstotliwości, na których telewizja będzie nadawana. Po kolejnych decyzjach zarówno po stronie rządowej, jak i uzgodnieniu z organami unijnymi, termin zmiany standardu nadawania został ustalony na 30 czerwca 2022 r. To jest termin, który nas bardzo interesuje, ale oczywiście to jest data ostateczna. W Polsce będziemy stopniowo, różnymi regionami, w czterech etapach zmieniać standard nadawania od końca marca do końca czerwca 2022 r. - wyjaśnił.

Proć dodał, że od kwietnia 2021 r. KPRM we współpracy m.in. z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, przedstawicielami nadawców telewizyjnych oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi kampanię informacyjną skierowaną do odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej. - Staraliśmy się wypracować formułę, która nie będzie zbyt techniczna. Raczej mówiliśmy o nowej telewizji cyfrowej i nowych wyzwaniach. Wspólnie z KRRiT - i w dużej współpracy z nadawcami - ustaliliśmy, że ogłoszenia, które będą emitowane w poszczególnych telewizjach, będą tzw. ogłoszeniami społecznymi, a więc nie będą mieć charakteru określonych produktów, towarów czy usług, co ułatwiło współpracę z nadawcami - zaznaczył.

Dyrektor Departamentu Telekomunikacji w KPRM poinformował również o uruchomieniu specjalnej strony internetowej www.gov.pl/cyfrowaTV. - Ona jest prowadzona przez Instytut Łączności na zlecenie KPRM. Wspólnie w tym gronie postanowiliśmy, że w toku kampanii kilkumiesięcznej skupimy się raczej na korzyściach płynących ze zmian standardu, czyli więcej programów, lepsza jakość. Wśród zagrożeń będziemy wskazywać, że sprzęt, który posiadają poszczególni odbiorcy, może być niedostosowany - stwierdził.

Dyrektor Krajowego Instytutu Mediów Mirosław Kalinowski poinformował, że od lipca badany jest stan przystosowania polskich gospodarstw domowych do odbioru DVB-T2/HEVC. - Następnie w badaniach jakościowych eksplorujemy, co wiedzą o zmianie Polacy, czego mogą oczekiwać i jaka komunikacja mogłaby do nich trafić, definiując grupy najbardziej zagrożone, ich kontakt ze światem, a także to, co jest dla nich najważniejsze w oglądaniu telewizji, czym się kierują, co mogą utracić. Jednocześnie w naszym Instytucie prowadzimy rekonesanse, jak zmiana DVB-T2 przebiegała w innych krajach, jakie kampanie tam stosowano - zwrócił uwagę.

Z prezentacji przedstawionej przez Kalinowskiego i jego współpracowników wynika, że obserwowany jest "znaczący wzrost świadomości dotyczący zmiany standardu nadawania", jednak "świadomość dotycząca zmiany jest bardzo ogólna, przez co nie buduje impulsu do działania". 

- Głównym źródłem, które nadbudowuje świadomość, jest telewizja. Przekaz ten wymaga jednak dopracowania. Nadal ponad 2 mln gospodarstw domowych jest zagrożonych utratą sygnału telewizyjnego. Konieczne jest wzmożenie działań informacyjnych dedykowanych dla grupy docelowej - wskazano we wnioskach.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Według dyrektora Krajowego Instytutu Mediów, najbardziej zagrożone i nieuświadomione zmianą są "gospodarstwa niekorzystające z internetu, gospodarstwa jednoosobowe, osoby powyżej 60 r.ż.". - Oznacza to, że same dla siebie są liderami technologicznymi, a właściwie osobami wykluczonymi. Oznacza to, że kontaktowanie się z nimi przez internet może nie odnieść właściwego skutku i chyba jedynym sposobem oprócz budowania komunikatu niezwykle prostego jest skontaktowanie się z nimi metodami bardzo klasycznymi - plakatami na poczcie, w parafiach - w których jasnymi wskazówkami wskażemy, co mogą zrobić - powiedział. 

HEVC 

High Efficiency Video Coding (HEVC) - standard kompresji wideo opracowany jako następca H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding). Teraz jego następcą jest zatwierdzony H.266/VVC (Versatile Video Coding). Standard opracowały wspólnie grupy ISO/IEC JTC 1/SC 29/WG 11 Moving Picture Experts Group (MPEG) i ITU-T SG16/Q.6 Video Coding Experts Group (VCEG) jako standard ISO/IEC 23008-2 MPEG-H Część 2 i ITU-T H.265. MPEG i VCEG założyły organizację Joint Collaborative Team on Video Coding - JCT-VC, aby wypracować wspólny standard HEVC. Pierwsza wersja HEVC została ukończona 25 stycznia 2013, a jako oficjalny standard została ratyfikowana 13 kwietnia 2013 r.

HEVC miał zwiększyć dwukrotnie kompresję danych w porównaniu z  H.264/MPEG-4 AVC przy zachowaniu tej samej jakości obrazu. Wspiera rozdzielczości do 8192×4320, co sprawia że jest kodekiem zdolnym do kompresowania strumieni UHDTV.

Wersja druga została ukończona i zatwierdzona w październiku 2014 i wydana na początku roku 2015. Zawiera w sobie rozszerzenia: RExt (dodające wsparcie dla wyższych głębi kolorów i skali szarości, podpróbkowania chrominancji 4:0:0, 4:2:2 i 4:4:4), SHVC (skalowalności przestrzeni, SNR, gamy kolorów) i MV-HEVC (do wielu widoków). Dodatkowe rozszerzenie 3D-HEVC (wspierające filmy trójwymiarowe) ukończono w lutym 2015 r. Kolejne rozszerzenie kodowania zawartości ekranu (screen content coding - SCC) ma pozwalać na kodowanie wideo zawierającego renderowane grafiki, tekst i animacje zamiast lub razem z obrazami nagrywanymi kamerą.

W testach obejmujących dziewięć sekwencji wideo, z których pięć było w rozdzielczości HD, a cztery w WVGA, redukcja przepływności HEVC Main Profile ustalona w oparciu o współczynnik PSNR wyniosła odpowiednio:

35,4 proc. w porównaniu z H.264/MPEG-4 AVC High Profile

63,7 proc. w porównaniu z MPEG-4 ASP65,1 proc. w porównaniu z H.263 High Latency Profile

70,8 proc. w porównaniu z H.262/MPEG-2 Main Profile.

Jednak redukcja przepływności, ustalona w oparciu o subiektywną ocenę Mean Opinion Score, wyniosła 49,3 proc. w stosunku do H.264/MPEG-4 AVC High Profile. Stosując metodę pomiarową Bjøntegaard-Delta bit-rate (BD-BR) bazującą na PSNR, koder x264 musiał zwiększyć przepływność o 66,4 proc., a VP9 o 79,4 proc., aby zachować taką samą jakość obrazu jaką uzyskał koder HEVC. Wynika z tego, że HEVC wymaga o 39,9 proc. mniejszego strumienia danych niż x264 i o 44,3 proc. mniejszego od VP9.

Jeżeli chodzi o kompresję nieruchomych obrazów (zdjęć) za pomocą HEVC Main Still Picture Profile, to stosując metodę porównawczą bazującą na PSNR można stwierdzić, że pozwala on na redukcję przepływności o:

15,8 proc. w porównaniu z H.264/MPEG-4 AVC

22,6 proc. w porównaniu z JPEG 2000

30 proc. w porównaniu z JPEG XR

31 proc. w porównaniu z WebP

43 proc. w porównaniu do JPEG.

Wydajność nowego kodeka pozwala na przesył i zdalne udostępnianie materiałów filmowych przeznaczonych zarówno na komputery osobiste, jak i na telefony komórkowe.

Wśród różnic względem poprzedniej generacji kodeków można wymienić m.in.: zastąpienie makrobloków złożoną konstrukcją CTB (Coding Tree Block) o maksymalnych rozmiarach 64x64 pikseli.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »