We wtorek rząd przyjął informację ministra finansów i gospodarki na temat działań podjętych przez Polskę w celu realizacji zalecenia Rady UE w ramach procedury nadmiernego deficytu.
Rząd wskazuje na przyczyny sytuacji finansowej państwa
Zgodnie z wydanym komunikatem prognoza wskazuje, że "tempo wzrostu wydatków netto sektora rządowego i samorządowego będzie tylko nieznacznie wyższe niż zalecane przez Radę, zarówno w ujęciu rocznym (z wyjątkiem 2026 roku), jak i łącznie". Szacunek uwzględnia już zwiększone wydatki na obronność.
"Odchylenie to będzie się jednak mieściło w przyznanej Polsce elastyczności na wydatki obronne (tzw. krajowej klauzuli wyjścia)" - wskazano.
Zdaniem resortu gospodarczego aktualna kondycja budżetu państwa to konsekwencja "szybszego spadku inflacji niż zakładano oraz dużych wydatków na obronę". Wyjaśniono, że malejąca stopa inflacji oznacza jednocześnie mniejsze wpływy z podatków. Jednocześnie zwrócono uwagę na otoczenie wysokich stóp procentowych, które w zamian za konsumpcję i wpływy podatkowe zwiększają skłonność do oszczędzania.
"W kolejnych latach ograniczanie deficytu i długu sektora wymuszać będą krajowe i unijne reguły budżetowe, w szczególności stabilizująca reguła wydatkowa. Dzięki automatycznemu mechanizmowi korygującemu, zapewnia ona spójność z rekomendowanym przez Radę UE maksymalnym tempem wzrostu wydatków." - brzmi rządowy komunikat.
Unijne reguły fiskalne wskazują normy zadłużenia
Państwa członkowskie w Radzie Unii Europejskiej w lipcu 2024 r. zdecydowały o uruchomieniu procedury nadmiernego deficytu wobec Polski i sześciu innych państw Unii. Procedura została uruchomiona ze względu na wykraczający poza unijne reguły deficyt.
W ramach tej procedury polski rząd zobowiązał się do obniżenia deficytu budżetowego do poziomu 3 proc. PKB, zgodnie z zapisami traktatów UE, w ciągu czterech lat.
W pierwszej połowie sierpnia Rada EU uruchomiła tzw. klauzulę wyjścia dla 15 krajów, w tym Polski. Zgodnie z unijnymi regułami fiskalnymi, deficyt państw członkowskich nie może przekraczać 3 proc. PKB, a zadłużenie nie może wynosić więcej niż 60 proc. PKB. Uruchomienie klauzuli oznacza, że jeśli kraje te przekroczą dopuszczalny poziom wydatków, Komisja Europejska i Rada mogą odstąpić od wszczynania procedury nadmiernego deficytu, o ile nadwyżka wynika ze zwiększonych nakładów na obronność













