Rosyjski dyskont Mere wstrzymał ekspansję w Europie. Teraz planuje powrót do Wielkiej Brytanii

Szykuje się reaktywacja rosyjskiej sieci sklepów Mere w Europie. Wcześniej, w efekcie inwazji Rosji na Ukrainę, dyskonter wstrzymał ekspansję na kontynencie. Teraz powraca do planów rozwoju w Zjednoczonym Królestwie. Czy to oznacza, że raz jeszcze przyjrzy się także Polsce - zastanawia się portal wiadomoscihandlowe.pl.

W naszym kraju Mere zadebiutowało latem 2020 r., otwierając pierwszy sklep w Częstochowie. Przez kolejne dwa lata sieci udało się urosnąć do 10 punktów handlowych. To znacznie poniżej deklarowanych planów otwarcia 105 sklepów w Polsce. W czerwcu 2022 r. portal wiadomoscihandlowe.pl pisał, że Mere opuszcza Polskę. Powody wydawały się czytelne. Nie sposób było nie wiązać sprawy z rosyjską wojną w Ukrainie, czyli kraju, który zbanował Mere już na jesieni 2021 r.

W marcu 2022 r. Mere wstrzymało plany ekspansji w Europie. Firma podkreślała, że ze względu na "sytuację polityczną" zmuszona jest do rezygnacji z otwierania nowych sklepów w Europie Zachodniej, jak również do zamknięcia niektórych z już działających placówek. Tym samym Mere zamknęło np. jedyny swój sklep w Wielkiej Brytanii, choć wcześniej zapowiadało uruchomienie nawet 300 placówek w Zjednoczonym Królestwie.

Reklama

Reaktywacja Mere

Minął rok i, jak donosi "The Grocer", Mere przymierza się do powrotu do Wielkiej Brytanii. Dyskontowa sieć zamierza wznowić swoją działalność na rynku, który uważa za obiecujący. Mere UK rozpoczęło już rekrutację na stanowiska project managerów. Osoby pełniące tę funkcję zarabiać będą 50 tys. funtów rocznie.

Co ciekawe, wśród obowiązkowych wymagań dla kandydatów do pracy podano "umiejętność zarządzania kryzysowego", a także "doświadczenie w rozwiązywaniu złożonych i niestandardowych zadań". Przyszli pracownicy muszą się także wykazać minimum pięcioletnim doświadczeniem związanym z handlem detalicznym, międzynarodowym rynkiem FMCG oraz budowaniem start-upów od podstaw. Niezbędna jest również znajomość tworzenia niskokosztowych procesów biznesowych.

Planuj zakupy i znajdź najnowsze promocje w sklepach z ding.pl

Mere zarejestrowane jest w Wielkiej Brytanii formalnie jako TS Mark Ltd, z siedzibą w Londynie. Sieć założona została w 2009 r. w rosyjskim Krasnojarsku, a na rodzimym rynku działa pod nazwą Svetofor. W 2021 r. firma twierdziła, że zarządza siecią 3,2 tys. sklepów (we wszystkich krajach łącznie).

Problemy w różnych krajach

Przypomnijmy, że w Polsce operator Mere zapowiadał rozwój w dużych i średniej wielkości miastach lub w ich bezpośredniej bliskości, a także w pobliżu dróg o dużym natężeniu ruchu. Placówki o powierzchni od 800 do 1200 mkw. otwierane miały być w lokalizacjach, przy których znajdują się parkingi mogące pomieścić co najmniej 30 samochodów. Sieci udało się otworzyć zaledwie 10 sklepów, które zamknięto latem 2022 r.

Na ten moment nie ma sygnałów o ewentualnym powrocie Mere do prowadzenia działalności biznesowej w naszym kraju. Warto podkreślić, że w miejscu pierwszego sklepu Mere w Polsce działa dziś... placówka polskiej sieci Vollmart, która rozwija się w podobnym koncepcie hard-dyskontowym.

W ubiegłym roku Mere wycofało się z Polski i Wielkiej Brytanii, miało także problemy z funkcjonowaniem we Francji i Hiszpanii. Sieć została także zmuszona do zamknięcia jedynego sklepu w Belgii, otwartego latem 2022 r. - funkcjonował on zaledwie przez kilka miesięcy.

W Polsce operator Mere, Torgservis PL, w 2021 r. (ostatnie dostępne dane) zanotował przychody ze sprzedaży towarów i materiałów rzędu jedynie 31,73 mln zł. Koszty działalności w tym czasie były wyższe (35,78 mln zł), w rezultacie czego strata netto firmy wyniosła 3,94 mln zł.

Biznes INTERIA na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Zobacz również:

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: Mere dyskont | handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »