Rząd chce uruchomić własną sieć sklepów. Wiceminister rolnictwa zdradza plan

Polska sieć marketów na horyzoncie? Michał Kołodziejczak wskazał na potencjał Krajowej Grupy Spożywczej i faktu, że co najmniej kilka sieci handlowych, które są w rękach Polaków, doszło "do pewnej ściany i nie jest w stanie konkurować na marże" . Rozwiązaniem mogłoby być wykupienie ich przez KGS i konsolidacja. "Gorąco zwracam się do pana premiera" - mówił polityk na konferencji prasowej.

Michał Kołodziejczak podczas specjalnej konferencji prasowej odniósł się do tematu posiadania przez Ministerstwo Rolnictwa własnej sieci marketów. Do tego jednak jeszcze daleka droga.

Ministerstwo Rolnictwa otworzy markety? Kołodziejczak zabrał głos

Michał Kołodziejczak, pełniący funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa ,w środę (09.04) zorganizował konferencję prasową nt. "Czy Ministerstwo Rolnictwa będzie miało swoją sieć marketów?". Podczas wystąpienia na dziedzińcu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi poruszył temat Krajowej Grupy Spożywczej (KGS). Polityk wskazywał, że KGS powstała na bazie polskiego cukru i "tego co wypracowali polscy rolnicy, pracując ciężko w polu i to jest 40 proc. krajowej produkcji cukru". Dodawał, że obecnie państwo powinno nie tylko przyspieszyć i rozbudowywać strategię wzmacniania rodzimego rynku, ale "budować z tego zaczynu właśnie zakłady, które mogłyby służyć Polakom". 

Reklama

Jednym z pomysłów jest stworzenie polskiej sieci sklepów. Ma to pomóc w rozwijaniu nie tylko polskiego rolnictwa. 

"Krajowa Grupa Spożywcza ma wszelkie narzędzia, ma ludzi, ma fachowców, którzy się znają, którzy mogliby rozpocząć budowę polskiego handlu w polskiej sieci sklepów" - oświadczył Michał Kołodziejczak. Jak miałby wyglądać ten proces? 

Michał Kołodziejczak: Zaplecze do budowania polskiej sieci już jest

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wskazał, że to właśnie jego resort ma zasoby, by koordynować dalszy rozwój tej gałęzi. Jednocześnie skrytykował niektóre działania Ministerstwa Aktywów Państwowych, wskazując, że w MAP często chodziło tylko o "czystą politykę" i o to, by zgadzały się tabelki finansowe. "Pieniądze polskich rolników, zamiast trafiać tutaj na kolejne inwestycje, trafiały tam" - mówił podczas środowej konferencji prasowej. 

Michał Kołodziejczak, odnosząc się do pomysłu stworzenia sieci handlowej, wskazał na Krajową Grupę Spożywczą i wyjaśnił, jak widzi cały potencjalny proces wchodzenia na rynek. Polityk wyjaśnił, że nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jak doprowadzić do tego, by KGS otworzyło swoją sieć sklepów. 

"Dzisiaj możemy odpowiedzieć na to pytanie na kilka sposobów. Tutaj jest kluczowe, wydaje się, podjęcie decyzji o strategii. Mamy w Polsce co najmniej kilka sieci handlowych, które są w rękach Polaków, które doszły, można powiedzieć, do pewnej ściany i nie są w stanie konkurować na marże, ale są w stanie dzisiaj, przy odpowiednim złączeniu i w nawet wykupieniu przez KGS, stworzyć dobrą polską sieć sklepów, do czego powinniśmy dążyć" - mówił Michał Kołodziejczak. Dodawał, że "to jest pomysł całkiem realny", ale "do tego wszystkiego musi być złączone wiele narzędzi pod nadzorem Ministerstwa Rolnictwa".  

"Gorąco zwracam się do pana premiera, by nie słuchał doradców, którzy mówią, że Ministerstwo Aktywów Państwowych jest sobie w stanie poradzić z realizacją polityki rolnej. Tam nie ma tych przełożeń i my to dzisiaj widzimy" - wskazywał sekretarz stanu w MRiRW. 

Krajowa Grupa Spożywcza, czyli co?

Krajowa Grupa Spożywcza (KGS) to polska grupa kapitałowa, która działa na rynku spożywczym. Zajmuje się produkcją, przetwórstwem oraz dystrybucją produktów spożywczych. Powstała w wyniku konsolidacji różnych firm i spółek działających w branży spożywczej, a jej celem jest wzmocnienie konkurencyjności polskich producentów oraz poprawa efektywności wytwarzania i dystrybucji żywności. 

Skupia w swoich ramach różnorodne podmioty zajmujące się produkcją mięsa, mleka, zbóż, a także przetworów spożywczych i napojów. Pełni ważną rolę w zapewnianiu stabilności i rozwoju krajowego rynku spożywczego z uwagi na swoją szeroką działalność oraz integrację różnych ogniw łańcucha produkcji i sprzedaży. Celem Krajowej Grupy Spożywczej jest również wzmocnienie pozycji polskich produktów na rynku krajowym i zagranicznym. Współpraca z rolnikami, producentami oraz detalistami pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych i dystrybucyjnych. 

Krajowa Grupa Spożywcza (KGS) zakończyła rok obrotowy 2023/2024 z dodatnim wynikiem finansowym, przekraczając pierwotnie zaplanowane prognozy. W tym okresie zrealizowano istotne inwestycje, takie jak uruchomienie oczyszczalni ścieków w Cukrowni Malbork za 95 mln zł oraz nowoczesnej obory w Danko, wartej ponad 20 mln zł. W poprzednim roku obrotowym 2022/2023 KGS osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie około 6 miliardów złotych, co stanowi wzrost o ponad 100 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Skonsolidowany zysk netto wyniósł około 600 mln zł. 

W kampanii cukrowniczej 2024/2025 KGS wyprodukowała ponad 1,15 mln ton cukru, co stanowi wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, kiedy to po raz pierwszy przekroczono poziom miliona ton. W kampanii uczestniczyło ponad 13,3 tys. plantatorów, którzy dostarczyli ponad 7,9 mln ton buraków cukrowych.

Agata Jaroszewska

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ministerstwo Rolnictwa | sklepy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »