Terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zaskarżenie niemieckiej organizacji "nie zostało uwzględnione"

Wiadomo, co dalej z budową terminalu kontenerowego w Świnoujściu. "Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla Terminala kontenerowego w Świnoujściu!" - napisał w poniedziałek na platformie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Przypomnijmy, że w sprawie interweniowali niemieccy ekolodzy, którzy zaskarżyli wydaną w tej sprawie decyzję środowiskową.

W lipcu 2024 r. w Sejmie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przekazał, że resort ma w planach inwestycję w terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rozpoczęta przez poprzedni rząd inwestycja ma pochłonąć ponad 10 mld zł. 

Port kontenerowy w Świnoujściu. Niemiecka organizacja przegrała w sądzie

Wiadomo, co dalej z terminalem kontenerowym w Świnoujściu. "Zaskarżenie przygotowane przez m.in. niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową. Kolejny bardzo ważny krok w realizacji inwestycji wykonany" - czytamy w poście opublikowanym na platformie X. 

Reklama

"Przypomnę, że planowane zakończenie budowy to przełom 2028/2029 roku. Gdy terminal zostanie oddany do użytku będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju" - dodał wiceszef Ministerstwa Infrastruktury.

Niemiecka organizacja zaskarżyła decyzję środowiskową dla inwestycji

Jak informował serwis Deutsche Welle, niemieccy ekolodzy złożyli odwołanie od wydanej dla inwestycji decyzji środowiskowej. Organizacja Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV) podała, że w listopadzie (2023 r. - red) złożyła skargę do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, kwestionując prawidłowość decyzji polskiego urzędu - czytamy na stronie portalu Deutsche Welle. Ekolodzy twierdzili, że organy środowiskowe w Polsce nie uwzględniły wpływu inwestycji na morze oraz jego obszary chronione. 

"Polskie i niemieckie obszary Natura 2000 od strony morza i lądu nie zostały w ogóle uwzględnione w tej analizie" - powiedział w grudniu 2023 r. w rozmowie z Deutsche Welle prezes stowarzyszenia BLV Rainer Sauerwein. "Nie uwzględniono na przykład wpływu na Morze Bałtyckie i jego obszary chronione. Zabrakło zastosowania europejskich standardów, takich jak scoping, dla określenia zakresu projektu oraz nie dano niemieckim organizacjom ekologicznym możliwości zabrania głosu w trakcie polsko-niemieckich konsultacji" - dodał rozmówca serwisu.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych w sektorze morskim w Polsce. Odpowiada za niego Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Terminal zostanie zaprojektowany, zbudowany i sfinansowany przez inwestora wybranego w wyniku prowadzonego postępowania przetargowego. Realizacja projektu zakładana jest w okresie 2023-2028 - informował w lutym 2024 r. Arkadiusz Marchewka na Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. 

Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie to terminal głębokowodny, zdolny do przyjęcia i obsługi największych kontenerowców oceanicznych wchodzących na Morze Bałtyckie. Będzie posiadał bardzo dogodny system połączeń z przedpolem i zapleczem. Terminal zlokalizowany w porcie zewnętrznym będzie dostępny bezpośrednio po dotarciu do Świnoujścia - podano w skróconej informacji o pracach komisji.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Świnoujście | terminal | kontenery
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »