UKE ujawnia skutki obalenia monopolu Poczty Polskiej

W 2013 r. Poczta Polska zrealizowała 2 mld usług i uzyskała 5 mld zł przychodu. W tym czasie prywatni operatorzy pocztowi wykonali 2,9 mld usług, co przełożyło się na ponad 2,5 mld zł przychodu - wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

- Rok 2013 był przełomowy dla rynku usług pocztowych w Polsce (...) Systematycznie zmniejszał się obszar usług zastrzeżonych dla operatora świadczącego usługi powszechne i zarazem wzrastała konkurencja rynkowa - podkreślił Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), w przesłanym raporcie.

Urząd przypomniał, że od 1 stycznia 2013 roku weszły w życie przepisy nowej ustawy Prawo pocztowe, wdrażające unijną dyrektywę w tej sprawie. Jak wyjaśniono, zakres usług powszechnych znacząco ograniczono; do ich katalogu nie zalicza się m.in. przekazów pocztowych czy przesyłek reklamowych.

Reklama

Z informacji UKE wynika, że na koniec 2013 roku, poza operatorem wyznaczonym, czyli Pocztą Polską, w prowadzonym przez prezesa UKE rejestrze operatorów pocztowych było 274 podmioty. - Jednak nie wszyscy operatorzy, którzy uzyskali wpis, faktycznie prowadzili działalność pocztową. Zgodnie ze złożonymi sprawozdaniami operatorów alternatywnych działających w 2013 r. było 160 - zaznaczył UKE.

UKE zwrócił uwagę, że dominującym podmiotem, świadczącym większość usług pocztowych na rynku krajowym i zagranicznym, pozostaje Poczta Polska. W 2013 r. spółka zrealizowała prawie 2 mld usług i uzyskała blisko 5 mld zł przychodu. Z czego ponad 0,8 mld usług stanowiły powszechne, z których przychody wyniosły prawie 3,3 mld zł.

UKE spodziewa się, że w przyszłości tym segmentem rynku najbardziej będą zainteresowani konkurenci operatora wyznaczonego, czyli Poczty Polskiej.

Ustawa Prawo pocztowe, która weszła w życie 1 stycznia 2013 r., zliberalizowała rynek pocztowy. Zniosła m.in. monopol Poczty Polskiej na listy lżejsze niż 50 g. Wszystkie firmy świadczące usługi pocztowe otrzymały równy dostęp do rynku. Wystarczy, że mają wpis do rejestru operatorów pocztowych w UKE, zamiast wcześniejszego zezwolenia.

Ustawa zdefiniowała na nowo usługi pocztowe, rozdzielając przyjmowanie, transport i doręczanie przesyłek; czynności te mogą być wykonywane przez różne podmioty. Wzmocniła też ochronę konsumentów m.in. poprzez wprowadzenie i uporządkowanie procedur reklamacyjnych i odpowiedzialności operatorów pocztowych.

Poczta Polska wystartuje z projektem maszyn do odbioru paczek

Poczta Polska w pierwszym kwartale 2015 roku planuje uruchomić pierwsze samoobsługowe urządzenia do odbioru paczek. Maszyny będą jednym z elementów sieci punktów odbioru, która docelowo ma się składać z 10 tys. punktów - poinformował Zbigniew Baranowski, rzecznik prasowy spółki.

- Wdrożenie samoobsługowych urządzeń do odbioru paczek wpisuje się w strategię Poczty Polskiej, której jednym z elementów jest rozwój usług skierowanych do branży e-commerce. Chcemy, żeby pierwsze maszyny pojawiły się w I kw. 2015 roku. Ich liczba będzie zależeć od tego, do kogo tę usługę ostatecznie skierujemy - poinformował Baranowski.

- Rozważamy również wprowadzenie innych możliwości odbioru przesyłek, takich jak np.: poprzez sieci sklepów, czy stacji benzynowych. Chcemy dać klientowi wybór, czy chce odebrać paczkę od kuriera, w placówce czy w urządzeniu samoobsługowym. Docelowo mamy zamiar stworzyć sieć składającą się łącznie z 10 tys. punktów odbioru - dodano.

Zdaniem Baranowskiego maszyny do odbioru paczek Poczty Polskiej będą się różnić od rozwiązań, które już funkcjonują na rynku.

- Rozwiązania, które zaproponujemy na pewno będą różniły się od dotychczasowej oferty rynkowej, a przy ich wprowadzaniu będziemy kierować się najlepszymi praktykami rynkowymi - powiedział.

- Dodam, że już teraz Poczta Polska posiada 29 całodobowych stref samoobsługowych, w których udostępnia klientom urządzenia do nadawania przesyłek i odbioru przesyłek. Obecnie w strefach samoobsługowych funkcjonuje łącznie prawie 60 takich urządzeń. Do końca br. Poczta Polska będzie posiadała w sumie ok. 70 takich stref ze 140 urządzeniami - dodał.

Na rynku polskim największą liczbę samoobsługowych urządzeń do odbioru paczek jest giełdowa firma Integer, która na terenie kraju rozstawiła do tej pory 1100 paczkomatów. Na całym świecie Integer w różnych modelach biznesowych na rozstawił łącznie około 3500 paczkomatów.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Polskie | UKE | operatorzy pocztowi | Poczta Polska
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »