UE proponuje, by co najmniej 70 proc. towarów o znaczeniu krytycznym, w tym samochodów, było produkowanych w Europie, co ma zmniejszyć zależność Wspólnoty od Chin - podał w środę, 3 grudnia "Financial Times", powołując się na urzędników zaznajomionych z projektem unijnego rozporządzenia w tej sprawie.
UE chce zmusić firmy do produkowania w Europie
Wprowadzenie takiej polityki zmusiłoby przedsiębiorstwa w krajach UE do kupowania niektórych produktów na rynku lokalnym, co zmniejszyłoby zależność UE od Chin - napisał brytyjski dziennik.
Według cytowanych przez gazetę unijnych urzędników, polityka ta może kosztować firmy w UE ponad 10 mld euro rocznie, gdyż zmusi je do zakupu droższych europejskich komponentów.
Jedno ze źródeł podało, że projekt przepisów zostanie przedstawiony 10 grudnia. Zakres regulacji ma odzwierciedlać chińskie strategie rozwoju "Made in China 2025" i "China Standards 2035". W ramach tych planów zagraniczne przedsiębiorstwa, które chciały otrzymać dostęp do rynku chińskiego, musiały wejść w spółkę joint venture z chińskimi przedsiębiorstwami.
"Staramy się zaproponować delikatną równowagę między bardzo potrzebną ochroną naszego przemysłu a otwartością, która jest tak ważna dla Europy" - powiedział urzędnik, z którym rozmawiała gazeta.
Towary wytwarzane w Europie mogą być droższe niż te w Azji
Trzy inne źródła "FT" poinformowały, że w ramach planu polityki przemysłowej rozważa się wprowadzenie tzw. progów lokalnej zawartości - poziomów zawartości europejskich komponentów w produktach. Progi te miałyby wynosić do 70 proc., ale jak zaznaczono - "cele będą się różnić w zależności od tego, jak ważny jest dany sektor i jak duże jest uzależnienie od niego".
Zasady Światowej Organizacji Handlu zabraniają faworyzowania krajowych producentów, ale przewidują wyjątki podyktowane względami bezpieczeństwa - przypomniał "FT".
Niektórzy unijni urzędnicy wyrazili obawy, że po wprowadzeniu nowej polityki produkty wytwarzane w Europie będą znacznie droższe niż te importowane z Azji, co może doprowadzić do wycofania niektórych towarów z rynku.











