Unia liberalizuje kolej
Europa liberalizuje rynek transportowych przewozów kolejowych. Do 2006 r. firmy z tej branży będą mogły swobodnie działać w całej Unii Europejskiej.
Europa liberalizuje rynek transportowych przewozów kolejowych. Do 2006 r. firmy z tej branży będą mogły swobodnie działać w całej Unii Europejskiej. Wcześniej, bo już od marca 2003 r. narodowi operatorzy będą mogli oferować międzynarodowe przewozy w wydzielonej sieci kolejowej o łącznej długości 50 tys. kilometrów. Pomysł liberalizacji sektora spodobał się analitykom, biznesmenom, a nawet ekologom. Wszyscy oni liczą, że na rynku pojawi się konkurencja, co zwiększy jakość usług, wpłynie na spadek cen (zwiększając konkurencyjność całego europejskiego przemysłu), zyskać ma też ochrona środowiska. Ograniczenia w tej dziedzinie przyczyniły się do spadku przewozów kolejowych, w UE stanowią one tylko 8 proc. całego transportu towarów (21 proc. przed 30 laty) - w USA przewozi się koleją aż 40 proc. towarów. UE potrzebuje jednak wciąż ujednolicenia wielu standardów w tej dziedzinie. Pierwszą prywatną firmą oferującą kolejowe przewozy transportowe pomiędzy państwami UE będzie IKEA. Producent mebli zyskał już rządową zgodę na rozpoczęcie transportów pomiędzy Szwecją a Niemcami.