Vectra bez pytania klientów włączała im usługę. Kontrola UOKiK
Urząd UOKiK skontroluje działania spółki Vectra. Zarzuty dotyczą usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", którą operator uruchamiał automatycznie nie pytając konsumentów o zgodę - poinformował szef urzędu w komunikacie.
Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy
"Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wobec spółki Vectra świadczącej m.in. usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu. Zarzut dotyczy usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", którą przed 11 maja 2020 r. firma automatycznie uruchamiała w przypadku części ofert promocyjnych, nie pytając konsumentów o zgodę na pobieranie za nią płatności" - napisano w komunikacie.
Jak informuje UOKiK, przez pierwszy miesiąc lub dwa usługa była bezpłatna, potem - jeśli konsument nie podjął działań, aby z niej zrezygnować - kosztowała 6,90 zł miesięcznie.
Jak wyjaśnia, cytowany w komunikacie, szef UOKiK Tomasz Chróstny, przedsiębiorca najpóźniej w chwili zawierania umowy musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne świadczenie, czyli w tym przypadku poza abonament.
"Ta zgoda nie może być dorozumiana, musi być jasna i wyraźna. Konsument musi mieć też realny wybór i możliwość odmowy, jeśli proponowana usługa dodatkowa jest mu niepotrzebna" - stwierdził Chróstny.
Urząd przypomina, że obowiązek uzyskania zgody przed zawarciem umowy na wszelkie dodatkowe płatności wynika z art. 10 ustawy o prawach konsumenta.
"Tymczasem konsultanci Vectry podczas rozmów sprzedażowych jedynie informowali o usłudze +Bezpieczny Internet+ oraz o tym, że potem można z niej będzie zrezygnować, nie pytali jednak, czy konsumenci są nią zainteresowani. Taka sytuacja miała miejsce, gdy przedstawiane konsumentowi warunki danej oferty przewidywały, że uruchomienie płatnej usługi dodatkowej +Bezpieczny Internet+ było konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych" - napisano w komunikacie.
UOKiK wyjaśnia, że od 11 maja 2020 r. Vectra uruchamia usługę dodatkową +Bezpieczny Internet+ jedynie po uzyskaniu wyraźnej zgody konsumentów, a nowe oferty promocyjne nie uzależniają już możliwości zawarcia umowy od obowiązkowej aktywacji takiej usługi.
Prezes UOKiK poinformował Vectrę, że powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić konsumentom poniesione straty. Propozycje przedstawiane przez spółkę nie rekompensowały konsumentom w wystarczającym stopniu skutków praktyki, dlatego Prezes Urzędu wszczął postępowanie, które może zakończyć się np. zobowiązaniem Vectry do wypłaty rekompensat albo nałożeniem na nią kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
***
- Vectra, dostawca usług telekomunikacyjnych i operator telewizji kablowej, zamierza w najbliższym czasie złożyć do UOKiK wyjaśnienia - poinformowała spółka w środę. Chodzi o postępowanie, jakie urząd wszczął wobec Vectry w związku z oferowaną usługą dodatkową "Bezpieczny Internet".
"W najbliższym czasie złożymy do UOKiK szczegółowe wyjaśnienia. Jesteśmy w stałym kontakcie z urzędem" - poinformowała koordynatorka ds. PR w spółce Vectra Justyna Grzelak, odpowiadając na pytanie o zarzut postawiony przez UOKiK dotyczący usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet".