Ważny komunikat Poczty Polskiej. "Nie róbmy niczego bez zastanowienia"
Poczta Polska opublikowała ważny komunikat. Spółka mierzy się nie tylko z problemem napięcia i niezadowolenia wśród pracowników. "Zaufanie społeczne do pocztowców i dobre imię Poczty Polskiej jest niestety wykorzystywane przez oszustów" - czytamy w ostrzeżeniu. Sytuacja jest na tyle poważna, iż opublikowano całą listę możliwych nadużyć.
Poczta Polska w ostatnim czasie pojawia się w przestrzeni publicznej głównie ze względu na możliwy strajk pracowników. Najnowszy komunikat spółki Skarbu Państwa dotyczy jednak potencjalnego zagrożenia wymierzonego w Polaków. Trzeba uważać na fałszywych pocztowców.
Poczta Polska opublikowała ostrzeżenie, które powinno trafić do wszystkich. Spółka ostrzega przed oszustami, wykorzystującymi nie tylko logo i dobre imię firmy, ale również zaufanie, jakim darzeni są pocztowcy. Na celownik złodziei trafiają przede wszystkim osoby starsze, które z większą powagą podchodzą do działalności Poczty Polskiej.
W komunikacie czytamy o przypadku seniorki z Bydgoszczy. Emerytka odebrała telefon od fałszywego pracownika Poczty. Po wyłudzeniu adresu oszust zaczął podawać się za policjanta. Ostatecznie po przekonaniu kobiety, iż znalazła się na celowniku "tajemniczego gangu" straciła 85 tys. zł. W skład tej kwoty wchodzi wypłacone 15 tys. zł oraz kredyt na kwotę 70 tys. zł.
"Takich przypadków jest o wiele więcej, dlatego Poczta Polska przygotowała poradnik opisujący metody działania oszustów i pokazujący, gdzie można zgłaszać podejrzane sprawy" - Poczta Polska.
W specjalnym komunikacie Poczta Polska wyszczególniła trzy rodzaje oszustw stosowanych przez przestępców. Są to kolejno oszustwa: SMS-owe, telefoniczne i internetowe. Ostatni ze wskazanych schematów działania złodziei skierowany jest głównie w stronę emerytów i seniorów. Bardzo często poprzez telefon padają słowa od fałszywego listonosza pytającego o "prawidłowy adres doręczenia listu z banku".
Oszuści bazując na emocjach, przekonują swoje ofiary, iż biorą udział w akcjach specjalnych i konieczne jest wypłacenie pieniędzy. Podczas rozmów telefonicznych fałszywi pracownicy Poczty Polskiej wyłudzają również dane osobowe, w tym numer PESEL, jak i nawet dane do logowania w bankowości internetowej.
W komunikacie wyszczególniono również metody skupiające się wokół internetu oraz wiadomości SMS trafiających do Polaków. W kręgu oszustów podszywających się pod Pocztę Polską korzystających z sieci wskazano, iż najczęstsze schematy działania dotyczą:
- oszustwa na palety - oferowanie zakupu palet z rzekomo niedoręczonymi paczkami w wyjątkowo korzystnych cenach,
- loterii z zagubioną paczką - oferta wzięcia udziału w specjalnej loterii, gdzie za kilka złotych możliwość jest wygranie zagubionej paczki (w tym przypadku oszuści wykorzystują media społecznościowe),
- phishingu na dopłaty celne - cyberprzestępcy podszywający się pod Pocztę Polską wysyłają maile, gdzie informują o konieczności dokonania dodatkowej opłaty za dostarczenie przesyłki.
Najpopularniejsze sposoby działania oszustów udających pocztowców dotyczą oszustw wykorzystujących wiadomości SMS. Ta forma wskazana w komunikacie najczęściej wykorzystywana jest w okresie świąt Bożego Narodzenia, gdy Polacy masowo zamawiają prezenty i czekają na ich dostarczenie przez kurierów, w tym pocztowców. W tym aspekcie działalności przestępców Poczta Polska ostrzega przed oszustwami na:
- dopłatę do paczki,
- brak danych do przesyłki,
- błędy adres.