Pierwsze podejście sprzed 12 lat do okularów AI zakończyło się dla Google'a porażką. Google Glass były ciężkie i drogie - kosztowały 1500 dol. Budziły też obawy o prywatność, bo pozwalały na nagrywanie bez wiedzy innych. Do listy niedociągnięć zaliczono też słabą baterię i interfejs. Wytrzymały na rynku niespełna dwa lata.
Google wraca z AI. Zapowiada dwa produkty
Trwają prace nad dwoma liniami produktów. Oba są oparte na systemie operacyjnym Android XR oraz Gemini - sztucznej inteligencji Google'a. Jak informuje gigant, jedne z okularów zostaną wyposażone w głośniki, mikrofony oraz kamery i będą pełnić funkcję asystenta audio. Użytkownicy będą mogli rozmawiać z Gemini, a korzystając z obrazów rejestrowanych przez kamerę, zadawać pytania o otoczenie.
Najbardziej zaawansowany model będzie miał również wbudowany ekran. Będzie wyświetlał informacje bezpośrednio w polu widzenia, takie jak instrukcje nawigacyjne krok po kroku czy tłumaczenia napisów i szyldów. Przy projektowaniu Google współpracuje z Samsungiem i producentami okularów - południowokoreańskim Gentle Monster i amerykańskim Warby Parker. Firma technologiczna zapewnia, że modele będą lekkie i wyposażone w designerskie oprawki. Pierwsze egzemplarze mają trafić na rynek w maju 2026 r.
Drugim produktem jest Aura - urządzenie rozszerzonej rzeczywistości. Składa się z zewnętrznego modułu z procesorem i baterią oraz okularów z technologią wizyjną, która umożliwia nakładanie informacji cyfrowych na rzeczywiste otoczenie. Okulary są lekkie i oferują pole widzenia sięgające 70 stopni. Pierwszy model został opracowany przy współpracy z Xreal - chińską firmą specjalizująca się w konsumenckich okularach do rzeczywistości rozszerzonej (AR).
Okulary AI. Rynkiem rządzi Meta
Od 2019 r. liderem na rynku inteligentnych okularów jest Meta, która opracowuje je z EssilorLuxottica - francusko-włoskim gigantem optycznym. Dzięki partnerstwu z Oakley, producentem okularów sportowych, firma Marka Zuckerberga oferuje też modele z aplikacjami fitness i wodoszczelne. We wrześniu odbyła się prezentacja pierwszych, inteligentnych okularów z wbudowanym ekranem. Produkt nie wzbudził entuzjazmu. Prezes Meta uważa, że okulary AI mają potencjał, by zastąpić smartfony.
Meta, którą goni Google, od lat rywalizuje z Apple. Według Counterpoint Research specjalizującej się w analizie sektora technologicznego, firma Zuckerberga ma około 73 proc. udziału w rynku, podczas gdy Apple nie wprowadziło jeszcze swojego urządzenia do sprzedaży. Pierwsze lekkie okulary mają pojawić się pod koniec 2027 r., a rok później - modele ze zintegrowanymi wyświetlaczami.












