Żabka idzie na giełdę. To może być debiut roku na warszawskim parkiecie
Grupa Żabka, właściciel sieci sklepów convenience Żabka, ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO) oraz notowania akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie - podała spółka w komunikacie prasowym. Oferta nie będzie wiązała się z emisją nowych akcji. Fundusz CVC Capital Partners, który jest właścicielem sieci, poinformował, że po debiucie giełdowym Żabki zamierza pozostać akcjonariuszem spółki i wspierać jej rozwój.
Jak podano, oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce.
Spółka nie otrzyma żadnych wpływów ze sprzedaży akcji oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających. Wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży akcji oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających trafią właśnie do nich - zaznaczono w komunikacie.
Nie jest tajemnicą, że rynek ofert publicznych w Warszawie nie jest zbyt ożywiony. W pierwszym półroczu 2024 roku na GPW nie doszło do żadnego debiutu związanego z emisją akcji. Na stołecznym parkiecie zadebiutowało jedynie 5 spółek - ale wszystkie one przeniosły swoje notowania z alternatywnego rynku NewConnect, bez publicznej oferty akcji.
Biorąc pod uwagę przewidywaną wycenę Grupy Żabka (kilka miesięcy temu agencja Bloomberg podawała, że może ona sięgnąć 7,5 - 8,0 mld dolarów), debiut właściciela sieci sklepów convenience na pewno można uznać za wydarzenie roku na giełdzie w Warszawie.
"Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad 1 000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Żabka Group Tomasz Suchański.
"Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, zwiększając jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości rozwoju pracownikom. Jednocześnie pozytywnie wpłynie na rozwój przedsiębiorczości w lokalnych społecznościach, ponieważ pozwoli nam jeszcze skuteczniej wspierać franczyzobiorców, dostarczając im narzędzia i wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej działalności" - dodał.
Żabka w komunikacie prasowym nakreśliła też inne swoje plany. Grupa dąży do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży LFL (z ang. like for like, czyli w sklepach istniejących co najmniej rok - red.) w 2024 r. (7,5-9,0 proc.) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego tempa wzrostu w perspektywie średnioterminowej.
Potencjał rynku grupa ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii.
Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14 500 sklepów (co oznacza otwarcie około 4 500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).
Motorem wzrostu sprzedaży ma być - jak podano - szereg inicjatyw mających na celu zwiększenie częstotliwości wizyt w sklepach sieci oraz wielkości koszyka zakupowego klientów. Inicjatywy te obejmują wdrażanie najnowszych formatów, w tym Żabka Café 2.0 (oferta street food - nowy silnik wzrostu sprzedaży), rozszerzanie oferty wygodnych usług, wprowadzanie innowacji w asortymencie oraz działania mające na celu zachęcania klientów do częstszych wizyt w sklepach i większych zakupów, a także dalszy rozwój i udoskonalanie wiodącej na rynku aplikacji dla klientów Żappka.
Ponadto, w ciągu najbliższych pięciu lat, Grupa Żabka planuje pięciokrotnie zwiększyć roczną sprzedaż oferty cyfrowej do klientów końcowych w sposób zrównoważony i rentowny, zakładając osiągnięcie progu rentowności EBITDA w 2024 r.
W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż Grupy Żabka do klientów końcowych wzrosła do kwoty 12,89 mld zł wobec o 10,53 mld zł w analogicznym okresie 2023 roku. Z kolei przychody wyniosły 11,15 mld zł, co oznacza wzrost o 21,5 proc. w ujęciu rok do roku.
Skorygowany wynik EBITDA (czyli zysk przed odliczeniem odsetek, podatków i przed uwzględnieniem amortyzacji) wyniósł 1,399 mld zł, co oznacza wzrost o 33,5 proc. rok do roku.