ZPPHiUZ: Spadki w galeriach handlowych nawet do 60 proc.

Jak poinformował w komunikacie prasowym Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, mimo okresu przedświątecznego klienci nadal ostrożnie robią zakupy w centrach handlowych. Spadki odwiedzalności i obrotów wynoszą nawet do 60 proc. ​Dane obejmują okres po ponownym otwarciu centrów handlowych w weekend 28 listopada oraz weekend mikołajkowy.

"Dane wykazywane przez członków ZPPHiU są jednoznaczne. W większości branż widać spadki zarówno w liczbie odwiedzin w sklepach, jak i zawieranych transakcji. Pod uwagę wzięto w analizie okresy handlowe w listopadzie (po otwarciu centrów) i grudniu 2020 oraz 2019 roku (LFL).

Zestawienie przygotowane na podstawie danych uzyskanych z firm zrzeszonych wykazuje procentowy spadek odwiedzalności na poziomie sięgającym w niektórych przypadkach nawet do -60 proc." - napisano w komunikacie.

Jak podano, dane wskazują na duże zróżnicowanie zarówno dynamiki obrotów, jak i odwiedzalności odnotowanej wśród przedstawicieli handlu w okresie ostatniego weekendu. Zróżnicowanie to dotyczy poszczególnych branż, a różnice - jak podał ZPPHiU - są na tyle zasadnicze, że trudno podawać uśrednione dane dla wszystkich podmiotów sektora.

Reklama

"Spadki odwiedzalności w sobotę 5 grudnia 2020 (w stosunku do soboty 7 grudnia 2019) wahają się od -65 proc. do -7 proc. Rozpatrując dane dotyczące obrotów w analogicznym czasie, wahały się one od -58 proc. do +8 proc.

Przytaczanie zatem danych uśrednianych może powodować błędną interpretację i zaburzać właściwy obraz sytuacji, co uważamy za niewskazane. W oczywisty sposób w okresie przedświątecznym +uprzywilejowane+ są branże związane z szeroko pojętymi przygotowaniami do Świąt i zakupami prezentowymi" - podał ZPPHiU.

W niedzielę handlową 6 grudnia ruch był mniejszy niż spodziewany, ale suma wyników za cały weekend z niedzielą była lepsza niż tydzień wcześniej 28 listopada.

"Ruch zakupowy rozkładający się na więcej dni to realna szansa dla handlu na powolne odbudowywanie strat. Widać po weekendzie mikołajkowym, że konsumenci rozplanowali swoje wizyty na cały tydzień. Potrzeba niedziel handlowych jest więc wyraźna i uzasadniona realną koniecznością rozładowywania ruchu w dni powszednie" - napisał zarząd ZPPHiU.

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 205 tysięcy pracowników.


"Przed nami kolejna niedziela handlowa przypadająca w gorącym okresie przedświątecznym. Zarówno 13 grudnia, jak i tydzień później 21 grudnia będziemy mogli skorzystać z oferty centrów handlowych także w niedzielę. Dzięki temu ruch na terenie obiektów rozłoży się na dodatkowe dwa dni i pozwoli klientom na komfortowe i bezpieczne zakupy" - poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych w piątkowym komunikacie.

PRCH przypomina konsumentom o zasadach bezpiecznych zakupów i apeluje o odpowiedzialne zachowanie w centrach handlowych i we wszystkich innych placówkach, miejscach handlu, usług, czy gastronomii. Rada uczula także kupujących, by stosowali się do zasad zawartych w poradniku "Jak zaplanować bezpieczne zakupy świąteczne", a przede wszystkim, aby pamiętali o DDM - Dystansie, Dezynfekcji, Maseczkach.

"Przypominamy o zasadach zebranych w przygotowanym przez Polską Radę Centrów Handlowych poradniku +Jak zaplanować bezpieczne zakupy świąteczne+. Opracowane wskazówki pomogą w sprawnej i bezpiecznej realizacji zakupów. To, jak bezpieczne są centra handlowe, zależy również od naszego zachowania jako kupujących. Nasze bezpieczeństwo, to bezpieczeństwo naszych najbliższych" - czytamy w informacji. Rada podkreśla, że trzeba zrezygnować z zakupów, jeśli ktoś czuje się przeziębiony lub chory. Wówczas lepiej poprosić o zrobienie ich przez rodzinę lub znajomych.

Zdaniem Rady, przed wizytą w galerii handlowej warto zrobić listę zakupów - w notesie, aplikacji, na kartce. "Zanim wyruszymy na zakupy zastanówmy się, jakie sklepy chcemy odwiedzić. Myśląc o innych kupujących, planujmy efektywnie czas pobytu w galerii. Przygotujmy wcześniej listę prezentów i rzeczy, które potrzebujemy kupić oraz zerknijmy na plan centrum handlowego zamieszczony np. na stronie internetowej, aby zaplanować wizytę. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu szybko zrealizujemy zakupy i udostępnimy przestrzeń innym" - podkreśla organizacja.

Warto też zaplanować swoją wizytę w galerii - wybrać dzień i godziny, w których jest najmniej osób. PRCH przypomina jednocześnie, że liczba kupujących zwiększa się późnym popołudniem, dlatego lepiej wybrać się na zakupy w godzinach między 12 a 15, od poniedziałku do czwartku. Niedziele handlowe umożliwiają zrobienie zakupów osobom, które nie są w stanie ich zrealizować w pozostałe dni tygodnia - dodaje.

Wchodząc do obiektu, przed rozpoczęciem zakupów należy zdezynfekować ręce. Zapobiegnie to - jak wskazuje Rada - przeniesieniu drobnoustrojów na powierzchnie często dotykane przez innych. Przypomina, że centra udostępniają dyspensery z płynem dezynfekcyjnym także w pasażach i przy wejściach do sklepów. Należy również pilnować zachowania minimum 1,5 metra dystansu od innych klientów obecnych na terenie obiektu. O zachowaniu odległości od innych kupujących informują i przypominają plakaty, naklejki i piktogramy rozmieszczone w widocznych miejscach oraz odpowiednio przeszkolony personel i komunikaty głosowe.

"Bądź jak ninja - zakrywaj nos i usta, najlepiej maseczką" - przypomina organizacja. Wskazuje, że każdy, kto zapomniał zabrać ze sobą nakrycie twarzy może nabyć maseczkę przynajmniej w jednym punkcie na terenie centrum handlowego.

PRCH namawia również do robienia zakupów w pojedynkę, ponieważ w sklepach obowiązuje ograniczenie liczby klientów, nie więcej niż 1 osoba na 15 mkw. Zaleca też dotykanie tylko tych produktów, którymi klient jest zainteresowany. Rekomenduje też płatności bezdotykowe. "Z karty czy telefonu umożliwiającego płatność bezgotówkową korzysta zazwyczaj tylko jedna osoba, więc nie przekazuje się ich z rąk do rąk, jak ma to miejsce w przypadku gotówki. Płatności bezgotówkowe są też bezpieczniejsze od tych dokonywanych przy użyciu banknotów i monet, ponieważ transakcja trwa krócej niż w przypadku płacenia gotówką" - przekonuje.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »