Debata na targach w Cannes: Polska potrzebuje białego PR-u
Apele o koordynację informacji kierowanej do inwestorów i biały PR Polski padały w debacie na targach inwestycyjnych w Cannes. - Potrzebujemy więcej koordynacji i spójnego przesłania do inwestorów - przyznał wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki (PiS).
- Inwestorzy chcą mieć stabilny i wiarygodny system prawny i podatkowy - powiedział podczas debaty w Cannes partner w kancelarii NOERR Alexander Goepfert. Dodał, że Polska w ostatnich latach była celem dużych inwestycji i że jest stabilną i dojrzałą demokracją z funkcjonującymi instytucjami, ale trzeba być ostrożnym na przyszłość.
Wicepremier Morawiecki zapewnił podczas panelu, że zarządzanie gospodarcze jest "najwyższym priorytetem rządu". - Doskonale wiemy, że nie możemy zrobić zbyt wiele bez gospodarki zmierzającej we właściwym kierunku - podkreślił. Zaznaczył, że rząd chce utrzymać stabilność makroekonomiczną; zwrócił uwagę na podniesione przez Morgan Stanley prognozy wzrostu dla Polski - z 3,2 do 3,6 proc. wzrostu PKB w tym roku. Akcentował też, że ten rząd chce być inkluzywny, czyli włączyć w korzyści z rozwoju większą część społeczeństwa, która wcześniej nie była włączona. - Dług publiczny nie jest zbyt wysoki, ogólne zadłużenie gospodarki nie jest wysokie - wymieniał Morawiecki.
Pytany przez prowadzącego panel korespondenta "Financial Times" na Polskę i Europę Środkową Henry'ego Foya, czy według niego obawy dotyczące Polski są rozdmuchane, odparł: "Bardzo". Jego zdaniem, niektórym z rządzącego do niedawna obozu trudno jest przyzwyczaić się do bycia w opozycji. - Dla nich to szok, a gdy jesteś w szoku, robisz różne rzeczy, a te rzeczy to wzywanie o wsparcie z zagranicy - mówił Morawiecki. Wyraził nadzieję, iż "kurz opadnie". Wskazał, że we wtorek w Londynie spotkał się z 30-40 inwestorami m.in. funduszami emerytalnymi i że może 20 proc. pytań dotyczyła polityki, a dalej dyskusja dotyczyła makroekonomii, budżetu i perspektyw wzrostu.
- W usługach biznesowych Polska jest numerem jeden w Europie, jednym z czołowych krajów globalnie, więc myślę, że wszyscy wstrzymują oddech i patrzą co się dzieje - powiedział Jacek Levernes, szef zrzeszenia Association of Business Service Leaders in Poland (ABSL). Jak zaznaczył, nie jest politykiem - ale pozytywne jest to, że w Polsce "mamy 40 mln ludzi, prawdopodobnie najlepiej wykształconą młodą kadrę pracowniczą, która jest bardziej efektywna kosztowo niż w wielu innych krajach".
Levernes oraz Goepfert podkreślili wagę komunikacji na zewnątrz i koordynacji informacji, skierowanej m.in. do inwestorów. - Jeśli mówicie, że jest czarny PR, dlaczego rząd nie zrobi białego - mówił Levernes.
- Tak, potrzebujemy więcej tej koordynacji i spójnego przesłania do inwestorów, maszyneria PR rusza - przyznał Morawiecki.
Morawiecki na targach inwestycyjnych i branży nieruchomości MIPIM 2016 w Cannes zwiedził stoiska polskich miast i regionów. Na tegorocznej edycji targów zaplanowano stoiska 38 polskich wystawców: miast, regionów, Specjalnych Stref Ekonomicznych oraz firm deweloperskich. Największa część polskiej ekspozycji to prezentacje Trójmiasta (Gdańsk, Gdynia, Sopot i Pruszcz Gdański), Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Krakowa.
W programie wizyty wicepremiera znalazło się też spotkanie z komisarzem UE ds. gospodarki cyfrowej i społecznej Guntherem Oettingerem.
Jak informował organizator, trwająca cztery dni w Cannes 27. edycja targów MIPIM skupia najbardziej wpływowych graczy na międzynarodowym rynku nieruchomości z wszystkich sektorów. Zaplanowano udział 21,4 tysiąca przedstawicieli rynku, 4,8 tysiąca inwestorów, 1,5 tys. architektów, 370 liderów politycznych i ponad 400 dziennikarzy.
Tegoroczne targi MIPIM w Cannes odbywają się w dniach 15-18 marca. W tym roku tematem przewodnim są kwestie mieszkalnictwa, w tym m.in. modele najmu prywatnego, modele dofinansowania do mieszkań, czy nowe trendy w podaży mieszkań.
Sprawdź: PROGRAM PIT 2015