Dostałeś darowiznę od bliskich? Złóż formularz SD-Z2, nie zapłacisz podatku
Otrzymałeś darowiznę od najbliższej rodziny i chcesz skorzystać ze zwolnienia z podatku od spadku i darowizn? Pamiętaj o zgłoszeniu darowizny na formularzu SD-Z2, ponieważ w przeciwnym wypadku Urząd Skarbowy może nałożyć na ciebie karną stawkę podatku. Co to jest druk SD-Z2 i jak go wypełnić?
Formularz SD-Z2 to zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych wykorzystywany najczęściej do zgłoszenia spadku albo darowizny od osoby z najbliższej rodziny należącej do grupy 1 oraz zerowej, czyli:
- żony lub męża,
- rodziców, dziadków, pradziadków,
- rodzeństwa,
- macochy lub ojczyma,
- dzieci, wnuków, prawnuków.
Druk SD-Z2 należy złożyć, jeśli otrzymany majątek przekroczy ustalony próg limitu zwalniający podatnika z obowiązku zgłaszania darowizny. Wówczas, jeżeli chcesz skorzystać z całkowitego zwolnienia z podatku od spadku i darowizn, musisz złożyć do urzędu skarbowego formularz SD-Z2, w którym zgłosisz fakt otrzymania darowizny.
Formularz SD-Z2 trzeba wypełnić w sytuacji, gdy otrzymana darowizna przekracza ustalony próg podatkowy, zgodnie z którym podatnik nie ma obowiązku zapłaty podatku ani zgłoszenia otrzymania majątku. Formularz SD-Z2 należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego, tj. w przypadku darowizny będzie to moment jej otrzymania, w przypadku spadku zaś może to być dzień uprawomocnienia orzeczenia sądu lub zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia.
Formularza nie trzeba natomiast wypełniać, jeżeli majątek został otrzymany od pierwszej grupy podatkowej, a jego wartość nie przekracza 36 120 zł. Ponadto formularza nie trzeba złożyć, w sytuacji, gdy majątek został otrzymany na podstawie umowy darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności, którą podatnik zawarł u notariusza.
Formularz SD-Z2 można złożyć na trzy sposoby: osobiście we właściwym urzędzie skarbowym, pocztą lub drogą elektroniczną. Druk SD-Z2 dostępny jest na stronie rządowej oraz na Portalu Podatkowym w usłudze e-Deklaracje jako formularz w formie elektronicznej lub do druku.
W formularzu SD-Z2 należy podać następujące informacje:
- dane identyfikacje podatnika, tj. numer PESEL oraz podanie daty powstania obowiązku podatkowego,
- datę nabycia darowizny,
- cel złożenia druku (złożenie zgłoszenia lub korekta zgłoszenia),
- dane właściwego urzędu skarbowego, przy czym jeśli podatnik uzyskał majątek w drodze darowizny lub spadku, to będzie to urząd właściwy ze względu na jego miejsce zamieszkania. Jeśli w skład otrzymanego majątku wchodzi nieruchomość, to wówczas będzie to urząd skarbowy właściwy ze względu na przedmiot darowizny,
- dane osobowe podatnika i darczyńcy,
- wskazanie, z jakiego tytułu obdarowywany otrzymał majątek,
- szczegółowe dane o nabytej darowiźnie,
- stopień pokrewieństwa z darczyńcą,
- sposób przekazania majątku.
Urząd Skarbowy może dodatkowo wymagać dołączenia do druku SD-Z2 m.in. potwierdzenia przelewu otrzymania darowizny, dokumentów potwierdzających skład majątku oraz stopień pokrewieństwa lub powinowactwa ze spadkobiercą/darczyńcą.
Jeżeli darowizna, która przekroczyła obowiązujący limit, nie zostanie zgłoszona w ciągu sześciu miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, to wtedy obdarowywany podlega obowiązkowi podatkowemu i ma obowiązek uiścić podatek od otrzymanego majątku.
Ponadto, jeśli podczas kontroli skarbowej okaże się, że darowizna nie została zgłoszona, to Urząd Skarbowy ma również prawo do przyznania podatnikowi karnej stawki podatkowej wynoszącej nawet 20 proc.
WG