Wywiad skarbowy
Wywiad skarbowy rozpoczynający działalność z dniem 1 września 2003 r. uzyska uprawnienia podobne do tych, które mają służby specjalne. Będzie on integralną częścią aparatu kontroli skarbowej.
Podobnie jak w uregulowaniach przyjętych dla Policji, pracownicy wywiadu skarbowego wykonując ustawowe czynności będą mieli prawo do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń i dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom w miejscach publicznych.
Wywiad skarbowy będzie miał zatem prawo m.in. do kontroli rozmów telefonicznych prowadzonych przez podatników.
Ponadto dzięki kontroli operacyjnej wywiad uzyska możliwość kontrolowania treści korespondencji, zawartości przesyłek podatników. Operatorzy telekomunikacyjni oraz podmioty świadczące usługi pocztowe będą miały obowiązek zapewnienia wywiadowi skarbowemu warunków technicznych i organizacyjnych umożliwiających prowadzenie kontroli operacyjnej. Ponadto pracownicy wywiadu skarbowego będą mieli prawo do stosowania środków przymusu oraz posiadania i użycia broni palnej.
Ustawodawca jako powód zmian zapisów ustawy podaje konieczność doprecyzowania prawnych możliwości działania wywiadu skarbowego.
Kompetencje przyznane pracownikom wywiadu pozwalają im ingerować w podstawowe prawa i wolności jednostki.
Czynnikiem, który ma zabezpieczyć podatników przed nadużywaniem uprawnień przez pracowników wywiadu jest m.in. konieczność uzyskiwania przez wywiad zgody sądu na stosowanie kontroli operacyjnej. Środek, który w zamierzeniu ma ograniczać kompetencje pracowników wywiadu nie wydaje się wystarczający. Przede wszystkim wymóg uzyskania takiej zgody dotyczy tylko tzw. sytuacji wyjątkowych. Zgoda sądu ma ponadto charakter następczy, a zatem jest udzielona po podjęciu czynności przez pracownika wywiadu.
Zapisy ustawy w sposób zasadny pozwalają postawić tezę, iż w naszym kraju zmierzamy w kierunku permanentnej inwigilacji i stworzenia struktur państwa policyjnego.