Gdzie szukać pracy, od czego zacząć i jak robić to skutecznie?
Gdzie szukać pracy? Wiele osób decyduje się teraz na zmianę pracodawcy lub rozpoczęcie kariery. Sklejamy CV w domu na komputerze i… to wszystko? Okazuje się, że niekoniecznie. Jak skutecznie szukać pracy i przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną.
Szukanie pracy u dużej część osób zaczyna się przez wpisanie kilku słów kluczowych w wyszukiwarce. Oczywiście haseł związanych z interesującym nas zawodem może pojawić się wiele. Pytanie natomiast, gdzie najlepiej szukać pracy, by otrzymać jakikolwiek odzew od rekrutera i w jakich miejscach mamy największe szanse na zdobycie upragnionego przez nas stanowiska.
Istnieje wiele sposobów na szukanie pracy. Pierwszym punktem, do którego możemy się zgłosić, jest Powiatowy Urząd Pracy. Po otrzymaniu statusu bezrobotnego będziemy mieli wciąż ważne ubezpieczenie zdrowotne. Dodatkowo pracownik urzędu powinien dobrać nam jak najlepszą ofertę pracy, zgodną z naszymi umiejętnościami.
Inną formą szukania pracy jest składanie lub szukanie ofert pracy w lokalnych gazetach czy grupach internetowych. Jest to coraz mniej popularne, lecz wciąż zwiększa szansę na kontakt ze strony pracodawcy.
Nie powinniśmy również w okresie poszukiwania pracy zapominać o rodzinie i znajomych. Możemy podpytać, czy ktoś nie szuka pracownika.
Ostatnią, przydatną opcją jest udanie się do agencji pracy. Zadaniem pracownika agencji jest wyszukanie wśród ich obecnie aktualnej bazy ogłoszeń pasujących do naszego profilu zawodowego. Dodatkowo w agencji pracy konsultant potrafi zaproponować zmiany w CV na przyszłość lub polecić kursy, które pozwolą na szybsze znalezienie pracy.
Jak już wspominaliśmy wcześniej, dobrym miejscem jest również Internet. W sieci znajduje się ogrom stron związanych z poszukiwaniem pracy. Część z nich jest wyspecjalizowana w konkretnych zawodach, inne są bardziej ogólnikowe. Najważniejsze, by za każdym razem sprawdzać aktualność ogłoszenia i jego zgodność z naszymi umiejętnościami. Jeśli jednak nie znajdujemy nic pasującego do naszego profilu, możemy sami ogłosić w sieci, że szukamy pracy.
Najpopularniejsze portale z ogłoszeniami pracy:
- Pracuj.pl
- Praca.pl,
- Jooble.org,
- GoWork.pl,
- OLX.PL
- LinkedIn.
Uznajmy, że znaleźliśmy ogłoszenie, które przykuło naszą uwagę. Powinniśmy teraz względem tego zgłoszenia się skontaktować. Przeważnie rekruterzy informują o tym, czy kontakt możliwy jest przez platformę, czy klasycznie mailowo. Jeśli w grę wchodzi ta druga opcja, należy zastanowić się nad tym, jak taką wiadomość stworzyć. Z pewnością w tworzeniu wiadomości do rekrutera przydać się może dobra znajomość treści ogłoszenia.
Czasami również ogłoszenie samo podrzuca nam kilka zasad, których powinniśmy się trzymać. Chodzi tutaj o tytuł korespondencji, wzór zgód czy potrzebne dokumenty. Kolejnym korkiem jest przygotowanie dokumentów do wysyłki zgodnie z wymaganiami firmy.
Co to oznacza? Możesz z wiadomości do rekrutera zrobić krótką formę listu motywacyjnego. Wspomnij w nim o cechach, które pojawiły się w ogłoszeniu. Pamiętaj o poważnym tonie oraz o zwięzłej wypowiedzi.