GUS: Co czwarty pracownik skorzystał z możliwości pracy zdalnej
Co czwarty badany skorzystał z możliwości pracy zdalnej podczas pandemii koronawirusa - wynika z badania Głównego Urzędu Statystycznego "Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r.". Największy odsetek takich pracowników odnotowano w zawodach związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) - 67,8 proc. Najniższy w zawodach robotniczych - 1,9 proc.
Oprócz zmiany tryby pracy, pandemia koronawirusa dodatkowo przyspieszyła wzrost skłonności Polaków do kupowania przez Internet. W 2020 roku zakupy przez Internet robiło już 60,9 proc. badanych w wieku 16-74 lata. W ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek osób kupujących towary lub usługi w sieci powiększył się o 7 pkt proc. Zakupy w sieci częściej robią mieszkańcy miasta niż wsi, a dysproporcja w tym zakresie wzrosła w skali roku z 9,7 p. proc. do 10,7 p. proc.
Informacje o COVID-19 śledziło 98 proc. ankietowanych przez GUS. Najpopularniejszym źródłem doniesień o pandemii była telewizja (86,9 proc. osób) i strony internetowe (68,5 proc.). Im starszy ankietowany, tym częściej śledził informacje w mediach tradycyjnych (radio, telewizja, prasa). Strony internetowe i portale społecznościowe cieszyły się większym zainteresowaniem wśród młodszych Polaków.
Z danych GUS wynika, że w 2020 roku dostęp do Internetu posiadało 90,4 proc. gospodarstw domowych. To o 3,7 p. proc. więcej niż w ubiegłym roku - podaje GUS. Nieznacznie zwiększyła się również liczba Polaków korzystających z usług administracji publicznej przez Internet. Stanowiły one niemal 42 proc. populacji osób w wieku 16-74 lata w porównaniu do 40,4 proc. w roku 2019. Odsetek osób wyszukujących informacje na stronach administracji publicznej wzrósł o 2,3 p. proc., a wysyłających wypełnione formularze - o 2,1 p. proc.
W 2020 roku wzrósł również odsetek przedsiębiorstw korzystających ze środków bezpieczeństwa ICT. Wyniósł on wyniósł 95,2 proc., czyli o 8,0 p. proc. więcej niż w roku ubiegłym. Prawie co czwarte przedsiębiorstwo korzystało z płatnych usług w chmurze. Największą popularnością w tej kategorii cieszyły się usługi poczty elektronicznej, po które sięgnęło 18,3 proc. przedsiębiorstw
(o 5,4 p. proc. więcej niż przed rokiem). Na kolejnych miejscach znalazły się oprogramowanie biurowe i usługi przechowywania plików. W 2020 roku roboty wykorzystywało już 7,1 proc. przedsiębiorstw, a po urządzenia lub systemy w ramach "Internetu rzeczy" sięgnęło 16,6 proc z nich - wynika z raportu GUS.
W związku z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych wzrosło również zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. W 2020 roku takich pracowników zatrudnia już 25,2 proc. przedsiębiorstw. Najczęściej to duże podmioty zatrudniające 250 osób i więcej.
d.p.