Wszyscy chcą pracować dla Google'a

Wynika to z opublikowanego właśnie światowego rankingu najbardziej atrakcyjnych pracodawców firmy doradczej Universum.

Najlepszych pracodawców wskazało ponad 144 tysiące studentów i młodych profesjonalistów. Indeks najbardziej atrakcyjnych pracodawców bazuje na danych z 12 największych światowych ekonomii (wg. nominalnego PKB) i dotyczy firm z dwóch branż: Biznes i Inżynieria.

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

W kategorii Biznes, Google zwyciężyło już po raz czwarty z rzędu. Historie o kreatywnym i bardzo luźnym środowisku pracy, międzynarodowej atmosferze, i przede wszystkim innowacyjnych produktach przyciągają poszukujących pracy.

Reklama

Na drugim miejscu, także bez zmian, znalazła się firma doradcza KPMG, a na trzecie awansował koncern Procter & Gamble.

W kategorii Inżynieria także od czterech lat króluje Google. Tuż za nim IBM i Microsoft. Wielcy producenci software'u są postrzegani jako ciekawe miejsca pracy i kariery. Studenci dostrzegają w tych firmach przede wszystkim możliwości rozwoju, które obiecują wspomniane organizacje.

Trendy na rynkach pracy

Badnia i publikacja rankingu ujawniły też kilka interesujących trendów na globalnych rynkach pracy. Część z nich jest obecna także w Polsce, niektóre nie są u nas jeszcze tak mocno widoczne. Jak wpływają one na sytuację na rynkach pracy?

Powrót branży motoryzacyjnej do grupy atrakcyjnych pracodawców

Kryzys gospodarczy, który wywołał problemy ekonomiczne producentów samochodów, odbił się też na ich pozycji, jako pracodawców. Przestali być postrzegani, jako firmy oferujące stabilne miejsca pracy. W tym roku, trend zaczął się odwracać. W branży Inżynieria, aż 7 producentów aut (m.in. Volkswagen, BMW, Toyota) znalazło się w pierwszej 50 najbardziej atrakcyjnych pracodawców na świecie.

Oblicz swoją płacę netto. Sprawdź, ile trafia do ZUS, NFZ i US

Także polscy studenci potwierdzają ten trend, wg Universum Student Survey 2012, branża motoryzacyjna to atrakcyjne i pożądane miejsce pracy (m.in. II miejsce w rankingu Idealnych Pracodawców dla Volkswagen Polska). O takim wyborze, na pewno, decyduje mocna globalna marka tych firm.

Studenci chcą pracować w branża energetycznej

Wysoki skok zanotował np. Shell - aż o pięć pozycji od zeszłego roku. - Firmy z tego sektora, jak i cała problematyka bezpieczeństwa energetycznego są przedmiotem ciągłej dyskusji i debaty w mediach. Ten sektor ma też opinię mocnego finansowo, stąd można tłumaczyć ich popularność - wyjaśnia Sebastian Dyla, z Universum Polska.

Firmy konsultingowe pną się w górę na liście biznesowej

Wyższe miejsca w rankingach dla firm takich jak McKinsey & Company czy The Boston Consulting Group (obecnych także w Polsce) to, jak wskazują ankietowani, zasługa różnorodności zadań i możliwości rozwoju, które oferują. - Za ich atrakcyjnością przemawiają też historie wielu liderów świata biznesu, którzy w konsultingu rozpoczynali swoje kariery - dodaje Dyla.

Globalny trend - Studentom zależy na międzynarodowej karierze (Ale! niekoniecznie polskim studentom)

Globalnie, większość studentów, których odpowiedzi posłużyły do stworzenia rankingu, chciałaby pracować w firmach, które oferują podróże zagraniczne lub relokację do innego kraju. Ten trend nie do końca potwierdza się w Polsce.

Wracając do analizy badania Universum Student Survey w Polsce, możliwość ta jest atrakcyjna dla co piątego studenta z branży Biznes i tylko dla 15 proc. studentów kierunków inżynieryjnych. - Dla pokolenia Y (tak nazywani są pracownicy obecnie wchodzący na rynek pracy) interakcje, głównie za pośrednictwiem social mediów, z kolegami z całego świata są na porządku dziennym. Ta perspektywa daje im możliwości wyjazdów i pracy za granicą - komentuje Dyla. - W Polsce, wciąż mamy ważniejsze problemy na rynku pracy niż zastanawianie się nad opcją kariery międzynarodowej, ale to się cały czas zmienia, a możliwości są ogromne - wyjaśnia.

Zmienia się sposób korzystania z mediów. Pracodawcy poszukują nowych sposobów komunikacji

Z badań Universum wynika, że 14 proc. wszystkich studentów odwiedza portale społecznościowe co godzinę, a ponad 57 proc. przynajmniej kilka razy dziennie. Średnia długość wizyty to 23 minuty. Ponad 71 proc. ankietowanych uważa, że pracodawcy sprawdzają ich prywatne profile w mediach społecznościowych.

- Przy takiej ilości mobilnych urządzeń do komunikacji, całkowicie zmienił się sposób korzystania z mediów. Mamy coraz więcej kanałów i często używamy kilku z nich w tym samym czasie. Dlatego także pracodawcy muszą dostosować się do tych zmian. Trzeba odnaleźć gdzie i jak komunikują się grupy docelowe (potencjalni kandydaci), i dopasować przekaz rekrutacyjny do ich potrzeb - komentuje Dyla.

Tło:

Ogromny skok technologiczny i związany z tym dynamiczny rozwój firm z sektora nowych technologii, a także obecny w rozwiniętych gospodarkach niż demograficzny spowodowały, że na rynku zaczyna brakować odpowiednich kandydatów niezbędnych do funkcjonowania rozwijających się organizacji.

Zmieniła się też relacja kandydaci - pracodawcy. Nowi pracownicy, nazywani pokoleniem Y, to wymagająca grupa, roszczeniowo nastawiona do firm i jednocześnie doskonale wykształcona, znająca języki obce oraz nowe technologie. Ta nowa grupa wymaga nowego modelu pracy i komunikacji, którą muszą wypracować pracodawcy. Stąd też wzięła się potrzeba budowania silnych marek pracodawców. Kandydat, jak konsument, "kupuje" swoje miejsce pracy.

Działania firm nakierowane na stworzeniu wizerunku atrakcyjnego pracodawcy nazywają się employer branding i kluczem do skutecznych działań w tym obszarze wydaje się być połączenie ich połączenie ze strategicznymi celami organizacji.

Problem "niedoboru" pracowników, zwłaszcza w Polsce, prawie w ogóle nie pojawia się w mediach. Główny ciężar dyskusji dotyczący rynków pracy koncentruje się wokół poziomu bezrobocia.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »